Siirry pääsisältöön

Orionin Horizon-ohjelma valmentaa johtamiseen muuttuvassa maailmassa

Kokeneille esihenkilöille ja asiantuntijoille suunnattu Horizon-ohjelma on valmentanut strategisia johtamistaitoja jo noin 140 orionilaiselle. Ohjelma tukee sekä osallistujien omaa kehittymistä että Orionin kasvutavoitteita.
Horizon-3000x2000-1.jpg

Orionin historian seitsemäs Horizon-ohjelma starttasi jälleen viime keväänä keräten yhteen 19 kokenutta esihenkilöä ja asiantuntijaa vahvistamaan liiketoimintaymmärrystään ja kehittämään osaamistaan. Vuoden mittaisen ohjelman suunnittelussa punaisena lankana on ”kaksikätisen johtajuuden” vahvistaminen, mikä tarkoittaa tehokasta johtamista tämänhetkisessä arjessa sekä yhtäaikaista kykyä rakentaa myös tulevaisuuden liiketoimintaa.  
 
”Ajatuksena on, että osallistujat oppivat hallitsemaan toisella kädellään nykyhetken liiketoimintaa ja saamaan tuloksia tänään ja lyhyellä tähtäimellä, samalla kun toinen käsi varmistaa menestyksen myös tulevaisuudessa”, kertoo Team Leader Learning Solutions Susanna Sevón-Laakso
 
Terveydenhuollon liiketoimintaympäristö on muuttunut VUCA (volatile, uncertain, complex and ambiguous) -maailmaksi, joka on yhtä aikaa muuttuva, epävarma, monimutkainen ja moniselitteinen. Horizon-ohjelma vahvistaa osallistujien kyvykkyyttä toimia tällaisessa ympäristössä. 

Horizon-ohjelma kestää vuoden ja koostuu neljästä moduulista 

Ohjelman neljä moduulia järjestettiin Suomessa, Zürichissa, Pariisissa ja Berliinissä. Tänä vuonna moduulien aiheina olivat:

  1. Uncertainty Adventure – VUCA Leadership & Intrapreneurship: Johtajuus muuttuvassa VUCA-maailmassa.
  2. Exploitation Journey – Thinking Efficiency: Prosessien tehostaminen, sujuvuus ja nopeus sekä muutoksen johtaminen.
  3. Prototyping Garage – Thinking Customer Understanding: Asiakkaiden tarpeiden syvällinen ymmärtäminen.
  4. Exploration Trip – Thinking Innovation & Growth: Tulevaisuuden innovaatioiden hyödyntäminen yli liiketoimintarajojen. 

Ohjelman yhteistyökumppanina toimii sveitsiläinen St.Gallenin yliopisto. Oppimismenetelmät ovat toiminnallisia ja harjoitukset kytketään Orionin toiminnan kehittämiseen. 

Eväitä innovatiiviseen ja asiakaskeskeiseen johtamiseen

Ohjelmaan osallistuneet ovat kokeneet ohjelman hyödylliseksi sekä Orionin kasvutavoitteiden että oman henkilökohtaisen osaamisen kehittymisen kannalta. 
 
”Horizon-ohjelma on antanut eväitä innovatiiviseen ja asiakaskeskeiseen johtamiseen muuttuvassa maailmassa. Valmennus on ollut inspiroivaa ja käytännönläheiset harjoitukset ja projektit ovat auttaneet aiheen ymmärtämisessä. Ohjelma on ollut ainutlaatuinen kokemus”, kertoo Head of Indirect & Sustainable Procurement, Indirect Procurement Carolina Sved
 
Myös UK:n maajohtaja Ian Wariner kertoo Horizonin olleen oppimismatka, jonka aikana osallistujat ovat saaneet työkaluja ja taitoja, jotka auttavat sekä heitä itseään että Orionia menestymään tulevaisuudessa entistäkin paremmin: 
 
”Horizonin aikana olemme saaneet tarkastella erilaisia haasteita eri näkökulmista ja eri ihmisten kanssa. Hyödyllisintä on ollut tutustua orionilaisiin eri organisaatioista ja työskennellä yhdessä yhteisen tavoitteen eteen usein tiukankin aikataulupaineen alla. Ohjelma kokonaisuudessaan oli kovaa työtä, palkitsevaa ja todella hieno kokemus.” 
 
Kiinnostuitko Orionista työnantajana? Katso avoimet työpaikat tästä

Orionin johtamistaitoihin keskittyvä Horizon -ohjelma: 

  • valmentaa johtajuuteen muuttuvassa maailmassa ja opettaa käytännön esimerkkien kautta, kuinka johtaa toisella kädellä nykyhetkeä ja toisella luoda ja varmistaa kasvua tulevaisuudessa. 
  • on hyödyllinen osallistujan oman osaamisen kehittymisen ja verkostoitumisen kannalta.
  • kestää noin vuoden ja koostuu neljästä moduulista. 
  • on suunnattu kokeneille esihenkilöille ja asiantuntijoille.
  • tukee Orionin kasvutavoitteita.