Orionin Turun lääketehtaan tuotanto pysähdyksissä tulipalon vuoksi

LEHDISTÖTIEDOTE 22.11.2011 klo 18.10 Orion Oyj:n Turun lääketehtaalla tiistaina 22.11.2011 aamuyöllä sattunut tulipalo saatiin sammutettua. Tehtaalla jatketaan työtä tulipalon aiheuttamien vahinkojen kartoittamiseksi. Palo keskeyttää tehtaan tuotannon toistaiseksi. Palo syttyi tehtaan kellaritiloissa, josta savua levisi tuotantotiloihin ja muualle rakennukseen aiheuttaen savuvahinkoja.

LEHDISTÖTIEDOTE  22.11.2011 klo 18.10

Orion Oyj:n Turun lääketehtaalla tiistaina 22.11.2011 aamuyöllä sattunut tulipalo saatiin sammutettua. Tehtaalla jatketaan työtä tulipalon aiheuttamien vahinkojen kartoittamiseksi.  Palo keskeyttää tehtaan tuotannon toistaiseksi. Palo syttyi tehtaan kellaritiloissa, josta savua levisi tuotantotiloihin ja muualle rakennukseen aiheuttaen savuvahinkoja.

Savuvahingoista kärsineiden tuotantotilojen huolellinen tuuletus ja puhdistus on aloitettu. Huoltotoimenpiteiden ajan tehtaan toiminta on pysähtynyt.

"Toistaiseksi emme pysty antamaan tarkempaa arviota siitä, milloin tehtaan tuotanto voidaan käynnistää uudelleen. Lääkkeiden valmistus on erityinen prosessi ja haluamme varmistaa, että puhdistus tehdään huolellisesti", toteaa Orionin tuotannosta vastaava johtaja Pekka Konsi.

Tulipalon aiheuttamien aineellisten vahinkojen suuruutta sekä tuotannon keskeytyksen kustannusvaikutuksia ei pystytä tässä vaiheessa arvioimaan.

Tulipalon syttymishetkellä tehtaalla työskenteli noin 20 henkilöä, mutta kukaan heistä ei loukkaantunut. Viranomaiset tutkivat palon syttymissyytä.

Orionin Turun tehtaalla valmistetaan muun muassa voide- ja geelimuotoisia lääkkeitä, perusvoiteita sekä monia tablettimuotoisia lääkkeitä kuten Buranaa.

Pekka Konsi, johtaja, Toimitusketju-linjatoiminto