Muutos Orion-konsernin johtoryhmässä 21.2.2017 lukien

ORION OYJ PÖRSSITIEDOTE 13.2.2017 KLO 9.00

Muutos Orion-konsernin johtoryhmässä 21.2.2017 lukien

Orion-konsernin Tutkimuksesta ja tuotekehityksestä vastaava johtaja ja Orion-konsernin johtoryhmän jäsen, professori Reijo Salonen jää työsopimuksensa mukaisesti eläkkeelle 1.7.2017. Hän jättää nykyiset tehtävänsä (ml. jäsenyys Orion-konsernin johtoryhmässä) 21.2.2017 lukien ja on nimitetty työsuhteensa loppuajaksi Senior Advisor -tehtävään raportoiden edelleen Orion Oyj:n toimitusjohtajalle.

Tutkimuksesta ja tuotekehityksestä vastaavaksi johtajaksi ja Orion-konsernin johtoryhmän jäseneksi on 21.2.2017 lukien nimitetty lääketieteen tohtori Christer Nordstedt. Nordstedt siirtyy Orionin palvelukseen Eli Lilly -yhtiöstä Yhdysvalloista, jossa hänen viimeisin toimensa oli Vice President and Head CNS Research and Clinical Investigation. Nordstedt on työskennellyt Eli Lillyllä vuodesta 2011 lukien sekä sitä ennen useiden vuosien ajan erilaisissa tutkimuksen ja tuotekehityksen johtotehtävissä Rochella Sveitsissä ja AstraZenecalla Ruotsissa. Ennen uraansa lääketeollisuudessa Nordstedt toimi laboratoriopäällikkönä Karoliinisessa instituutissa Tukholmassa, Ruotsissa. Tätä ennen Nordstedt työskenteli tohtori Paul Greengardin (Nobel-palkinnon voittaja 2000) laboratoriossa Rockefeller-yliopistossa New Yorkissa, Yhdysvalloissa. Nordstedt on syntynyt vuonna 1962 ja hän on Ruotsin kansalainen.

Toimitusjohtaja Timo Lappalainen toteaa:
"Reijo Salosen johdolla viimeisten kymmenen vuoden aikana Orionin tutkimus- ja tuotekehitystoiminnot on kehitetty tunnustetuksi maailmanluokan organisaatioksi, jolla on vahva kliininen tutkimusputki ja lukuisia globaaleja partneruuksia. Minulla on ilo kiittää Reijoa hänen pitkästä ansiokkaasta urastaan Orionin tutkimus- ja tuotekehitystoiminnan johtajana. Reijon seuraaja, Christer Nordstedt on toiminut useissa kansainvälisen lääketeollisuuden tutkimus- ja tuotekehitystoimintojen johtotehtävissä. Uskon, että Christerin johdolla Orion jatkaa sekä potilaille merkittävien uusien lääkkeiden että laadullisesti korkeatasoisten geneeristen tuotteiden kehittämistä vastatakseen maksajien tavoitteisiin hillitä kustannuksia. Toivotan Christerin lämpimästi tervetulleeksi Orionille ja konsernin johtoryhmän jäseneksi."

Christer Nordstedtin henkilötiedot ovat liitteessä.

Kuva Christer Nordstedtista (http://www.orion.fi/globalassets/pictures/christer_nordstedt.jpg)

Timo Lappalainen
  Olli Huotari
Johtaja, Esikuntatoiminnot

Timo Lappalainen, toimitusjohtaja, puh. 050 966 3692

Liitteenä: Christer Nordstedtin henkilötiedot

LIITE

Christer Nordstedtin henkilötiedot

Christer Nordstedt
Lääketieteen tohtori, Karoliininen instituutti, Ruotsi 1991
Lääkäri, Karoliininen instituutti, Ruotsi 1989

s. 1962

Johtaja, Tutkimus ja tuotekehitys 21.2.2017 lukien

Ura

2011-2017      Vice President and Head CNS Research and Clinical Investigation, Eli Lilly Research Laboratory, Yhdysvallat
2007-2011      Global Head and SVP, CNS Discovery, F. Hoffmann-La Roche, Sveitsi
2000-2007      Vice President Discovery & Preclinical Development CNS/Pain Control, Site Head Mölndal, AstraZeneca, Ruotsi
1997-2000      Erilaisia tutkimustoiminnan johtotehtäviä, F. Hoffmann-La Roche, Sveitsi
1992-1998      Laboratoriopäällikkö, kliininen neurobiologia, Karoliininen instituutti, Ruotsi

Orion on suomalainen lääkeyhtiö - hyvinvoinnin rakentaja, joka toimii maailmanlaajuisesti. Orion kehittää, valmistaa ja markkinoi ihmis- ja eläinlääkkeitä, lääkkeiden vaikuttavia aineita sekä diagnostisia testejä. Yhtiö panostaa jatkuvasti uusien lääkkeiden sekä hoitotapojen tutkimiseen ja kehittämiseen. Orionin lääketutkimuksen ydinterapia-alueita ovat keskushermostosairaudet, syöpäsairaudet sekä hengityselinsairaudet, joiden hoitoon Orion kehittää inhaloitavia Easyhaler®-keuhkolääkkeitä. Orionin liikevaihto vuonna 2016 oli 1 074 miljoonaa euroa, ja yhtiö työllisti vuoden lopussa noin 3 500 henkilöä. Orionin A- ja B- osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Vuonna 1917 perustettu Orion viettää satavuotisjuhlavuottaan vuonna 2017.