Orion ja Mylan sopimukseen Comtan®-alkuperälääkettä koskevassa patenttikiistassa

ORION OYJ PÖRSSITIEDOTE 20.12.2012 KLO 11:22

Orion Oyj ("Orion") ja Mylan Pharmaceuticals Inc. -yhtiö ("Mylan") ovat solmineet keskenään sovintosopimuksen kiistassa, jossa Orion on patenttiaan puolustaakseen haastanut Mylanin oikeuteen Yhdysvalloissa Mylanin jätettyä Orionin Comtan®-valmisteen geneeristä, annosvahvuudeltaan 200 mg:n versiota koskevan myyntilupahakemuksen. Comtan-lääkettä käytetään Parkinsonin tautia sairastavien, tilanvaihteluoireista kärsivien potilaiden hoitoon levodopa/karbidopa-lääkityksen lisänä, ja se sisältää Orionin keksimää ja patentoimaa COMT-entsyymin estäjää, entakaponia.

Orion aloitti oikeudenkäynnin Mylania vastaan Yhdysvalloissa vuonna 2011. Sovintosopimuksen ehtojen mukaan Mylan voi tuoda Yhdysvaltain markkinoille Comtan-valmisteen geneerisen, annosvahvuudeltaan 200 mg:n version aikaisintaan 1.4.2013.

Edellyttäen, että tuomioistuin hyväksyy ratkaisun, oikeudenkäynti lopetetaan ja sen kohteena oleva Orionin US-patentti Nro 5,446,194 pysyy voimassa.

Yhdysvalloissa voimassa olevan lainsäädännön mukaisesti Orion toimittaa yllä mainitun sopimuksen Yhdysvaltojen kilpailuviranomaisille (United States Federal Trade Commission ja United States Department of Justice).

Timo Lappalainen
Olli Huotari
Johtaja, Esikuntatoiminnot

Olli Huotari, johtaja, Esikuntatoiminnot
puhelin 010 426 3054

Orion on suomalainen lääkkeiden ja diagnostisten testien kehittäjä - hyvinvoinnin rakentaja, joka toimii maailmanlaajuisesti. Orion kehittää, valmistaa ja markkinoi ihmis- ja eläinlääkkeitä, lääkkeiden vaikuttavia aineita sekä diagnostisia testejä. Yhtiö panostaa jatkuvasti uusien lääkkeiden sekä hoitotapojen tutkimiseen ja kehittämiseen. Lääketutkimuksen ydinterapia-alueita ovat keskushermostolääkkeet, syöpä- ja tehohoitolääkkeet sekä inhaloitavat Easyhaler® -keuhkolääkkeet.

Orionin liikevaihto vuonna 2011 oli 918 miljoonaa euroa, ja yhtiö työllisti vuoden lopussa noin 3 400 henkilöä. Orionin A- ja B- osakkeet on listattu NASDAQ OMX Helsingissä.