Orion uudistaa lääketutkimuksen ja -kehityksen toimintamallia. Neuvotteluesitys enintään 300 henkilön vähentämisestä Suomessa

Orion Oyj kehittää nykyistä joustavamman ja kevyemmän toimintamallin ja rakenteen yhtiön lääketutkimus- ja kehitystoiminnalle. Tämän vuoksi yhtiö aloittaa yt-neuvottelut Suomessa. Neuvottelujen tavoitteena ovat aikaisempaa joustavampi kustannusrakenne ja toimintatapa sekä kustannusten alentaminen. Neuvottelujen kohteena olevat uudelleenjärjestelyt kohdistuvat pääosin tutkimukseen ja tuotekehitykseen ja ne saattavat johtaa enimmillään 300 henkilön vähennyksiin. Suunniteltu ajankohta muutoksille on vuosi 2009. Muokkaamalla tutkimuksen ja tuotekehityksen toimintamallia ja kustannusrakennetta nykyistä joustavammaksi Orion varautuu varmistamaan toimintaedellytyksensä ja kilpailukykynsä myös jatkossa, kun sen tärkeimpiä tuotteita suojaavien peruspatenttien voimassaolo päättyy ensi vuosikymmenen alkupuolella.

Toimitusjohtaja Timo Lappalainen toteaa: "Liiketoimintaympäristössämme tapahtumassa olevat muutokset edellyttävät meiltä toimintatapaa, jolla voimme kohdentaa voimavarojemme käytön nykyistä joustavammin ja varmistaa yhtiön kannattavuuden ja mahdollisuudet kasvaa myös pitkällä aikavälillä. Uudelleenjärjestelyjä tehdessämme emme ikävä kyllä voi välttyä henkilöstövähennyksiltä. Nyt valmisteilla olevilla muutoksilla vahvistamme Orionin strategista kyvykkyyttä toimia jatkossakin uusia lääkkeitä tarjoavana, lääketutkimusta ja -tuotekehitystä tekevänä yrityksenä. Pidän tärkeänä tavoitteena sitä, että Orion voi varmistaa panostukset ydintoimintoihin ja tarjota Suomen merkittävimpänä lääkealan yrityksenä alan osaajille näköalapaikan lääketeollisuuden ja -tutkimuksen monipuolisiin työtehtäviin."

Alkamassa oleva yt-menettely ja sen perusteet eivät anna aihetta tarkentaa 28.10.2008 julkaistussa osavuosikatsauksessa annettua taloudellista näkymäarviota koko vuodelle 2008.

Timo Lappalainen                           Olli Huotari
Toimitusjohtaja                              Johtaja, Esikuntatoiminnot

Timo Lappalainen, toimitusjohtaja, puh. 010 426 3692

ORION

Orion Oyj tutkii ja kehittää innovatiivisia lääkkeitä sairauksien hoitoon ja ehkäisyyn. Yhtiön liikevaihto vuonna 2007 oli 683,6 miljoonaa euroa. Tutkimukseen ja tuotekehitykseen yhtiö panosti 98,5 miljoonaa euroa. Yhtiön palveluksessa on noin 3 300 henkilöä. Konsernin Suomessa toimivissa yksiköissä henkilöstöä on noin 2 700. Orion Oyj:n kotipaikka ja pääkonttori ovat Espoossa. Tietoja yhtiöstä on saatavilla osoitteessa www.orion.fi.