Orionille ruotsalaisen Kronans Droghandelin osake-enemmistö

Orion-yhtymä Oyj ostaa Ruotsin toiseksi suurimman lääketukkukaupan, Kronans Droghandel AB:n (KD) osake-enemmistön ruotsalaiselta sijoitusyhtiö Ratokselta ja englantilaiselta 3i:ltä. Kauppasopimus allekirjoitettiin torstai-iltana 11.4.2002. Kaupan voimaanastuminen edellyttää kilpailuviranomaisten hyväksyntää sekä eräiden muiden ehtojen täyttymistä. Kauppahinta on noin 61 miljoonaa euroa ja se täsmentyy ennen kaupan voimaan tuloa.

Orionin nyt ostamat osakkeet muodostavat 58,3 % KD:n osakekannasta. Orion omistaa KD:n osakkeista jo ennestään 10,6 %, joten omistusosuus nousee kaupan jälkeen noin 69 prosenttiin. Ennen kauppaa KD myi huhtikuun alussa norjalaisen tytäryhtiönsä Holtung as:n englantilaiselle lääketukkuyhtiölle, Alliance UniChemille.

KD:n enemmistöomistus on Orion-konsernille luonteva askel laajentaa lääkejakeluliiketoimintansa Ruotsiin. Konserniin kuuluva, Suomen toiseksi suurin lääketukkukauppa Oriola toimii Ruotsissa jo hammashuoltoalalla ja on viimeisen vuoden mittaan valmistellut lääkejakelutoiminnan käynnistämistä Ruotsissa.
- Osakeoston seurauksena Orion-konserni pystyy Oriolan ja KD:n kautta entistä paremmin täyttämään toisaalta lääkeyhtiöiden jakelutarpeet Suomessa, Ruotsissa ja Baltiassa ja toisaalta tarjoamaan tavaratoimitukset apteekeille ja sairaaloille entistäkin laadukkaammin, Oriolan toimitusjohtaja Seppo Morri sanoo.

- Olemme hankkineet enemmistön KD:n osakkeista muodostaaksemme pohjoismaisittain vahvan lääke- ja terveydenhuoltotuotteitten tukkukaupparyhmän ja samalla vahvistaaksemme yhtiömme strategista asemaa terveydenhuollon tavarantoimittajana, Orion-konsernin pääjohtaja Jukka Viinanen luonnehtii ratkaisua. Hän painottaa kuitenkin, että kyseessä ei ole konsernitason strategian muutos.
- Orion-konsernin strategian ydin on lääkeyksikkö Orion Pharmassa, eikä kauppa siirrä konsernimme painopistettä muualle. Pidämme kuitenkin tärkeänä kasvattaa Oriolan ja KD:n omistusarvoa konsernissa, Viinanen täsmentää.

Kronans Droghandel AB:n toimitusjohtaja Ralph Nilsson näkee ratkaisun KD:n tulevaisuuden kannalta myönteisenä:
- Tunnemme Orionin ja Oriolan vanhastaan hyvin ja toivotamme Orionin tervetulleeksi KD:n uudeksi pääomistajaksi. Orionin omistusosuuden kasvun seurauksena Oriolan ja KD:n liiketoimintaprofiili vahvistuu, mikä antaa molemmille yritykselle hyvät mahdollisuudet pitää markkinoilla puolensa kilpailussa suurten eurooppalaisten lääkejakelijoiden kanssa.

KD ja Oriola jatkavat itsenäisinä yhtiöinä, mutta niitä kehitetään niiden keskinäiset synergiat hyödyntäen. Orion haluaa rakentaa pohjoismaisittain riittävän suuren, kokonaisuutena taloudeltaan terveen ja kilpailukykyisen lääke- ja terveydenhuollon tukkukaupan toimijan, jolle tavoitellaan Suomessa ja Ruotsissa markkinajohtajuutta. Ruotsissa KD on jo alallaan vahva kakkonen ja perusliiketoiminnaltaan myös kannattava.

- Oriolan ja KD:n ydinliiketoiminta on terveessä kunnossa ja operatiivisesti hyvin trimmattu. KD:n asema Ruotsin markkinoilla on vahva. Samalla KD:n organisaatio tarjoaa erinomaisen alustan terveydenhuollon logistiikan sekä laite- ja tarvikeliiketoimintamme vahvistamiseen Ruotsin markkinoilla, pääjohtaja Jukka Viinanen kertoo. - Yksi KD:tä rasittaneista alueista poistui kuvasta, kun Holtung äskettäin myytiin. Mitä tulee KD:n uusiin liiketoimintoihin haluamme ensin selvittää riskit ja mahdollisuudet ennen kuin päätämme niiden edelleenkehittämisestä.

Orionin taloudellisena neuvonantajana on toiminut Mandatum & Co Oy.

Orion-yhtymä Oyj

Jukka Viinanen
Pääjohtaja

Pauli Torkko
Varatoimitusjohtaja

Tiedotustilaisuus Helsingissä tänään 12.4.2002 klo 10.30

Orion järjestää asiasta lehdistötilaisuuden tänään 12.4.2002 klo 10.30 Helsingissä Hotelli Palacen Konferenssisalissa, osoite Eteläranta 10, 10. kerros.

Yhteyshenkilöt, tavoitettavissa 12.4. aikaisintaan klo 11:n jälkeen:
- Pääjohtaja Jukka Viinanen, Orion-konserni, puh. 010 429 3710
- Toimitusjohtaja Seppo Morri, Oriola Oy, puh. 010 429 2211
- Ralph Nilsson, VD, Kronans Droghandel AB, Mölnlycke, Ruotsi, puh. +46-31-338 70 51
- Arne Karlsson, toimitusjohtaja, Ratos AB, Tukholma, Ruotsi, puh. +46 8 700 1700

Taustatietoja:

Suomessa ja Ruotsissa kolme keskeistä lääketukkukauppaa ja yksikanavajakelu

Suomessa ja Ruotsissa lääkkeiden tukkumyynti apteekeille ja sairaaloihin perustuu niin kutsuttuun yksikanavajakeluun. Yksikanavassa lääkevalmistaja sopii tuotteittensa jakelusta apteekeille ja sairaaloille vain yhden tukkuliikkeen kanssa. Ruotsissa lääketukkuliikkeitä on kaksi: Tamro (53 %) sekä Kronans Droghandel (47 %). Suomessa lääkejakelijoita on kolme: Tamro (markkinaosuus 49 %), Orion-konserniin kuuluva Oriola (32 %) ja KD:n tytäryhtiö KD Tukku (19 %). Ruotsissa lääkkeiden apteekkimyynti on kokonaan valtion omistaman Apoteket AB:n liiketoimintaa. Suomessa apteekit ovat yksityisiä liikeyrityksiä.

Kronans Droghandel
www.kronans-droghandel.se

Kronans Droghandel AB on jo 95 vuotta toiminut lääketukkuyritys, jonka kotipaikka on Mölnlyckessä Ruotsissa. Sen palveluksessa on noin 460 henkilöä. KD:n osuus Ruotsin lääkejakelusta vuonna 2001 oli 47 %. KD:llä on Suomessa tytäryhtiö KD Tukku Oy. Orionin omistusosuus KD:stä on 69 prosenttia. MSD ja Pfizer omistavat kumpikin 12,5 %. Muina osakkaina ovat mm. Astra, Organon ja Pharmacia.

Orion
www.orion.fi

Orion on Suomen johtava lääkkeisiin ja terveydenhuollon tuotteisiin erikoistunut konserni. Konsernin toiseksi suurin tulosyksikkö Oriola keskittyy lääkejakeluun ja tukkukauppaan sekä terveydenhuollon tarvikkeiden ja laitteiden markkinointiin Suomessa ja Baltian maissa. Ruotsissa sillä on toimintaa lähinnä hammasalan laite- ja välinemarkkinoijana. Vuonna 2001 Orion-konsernin liikevaihto oli 970,8 Me. Tulosyksikkö Oriolan laskutus oli 622,8 Me ja liikevaihto 329,3 Me.

Täydellinen tiedote taulukkoineen on ladattavissa alla olevasta linkistä.