Orion jatkaa lääketutkimusyhtiön perustamishanketta itsenäisesti

Orion-yhtymä Oyj ja amerikkalainen lääketutkimuspalveluihin erikoistunut Quintiles Transnational Corporation ovat päättäneet olla jatkamatta huhtikuussa 2002 allekirjoitettua aiesopimusta, joka koski lääketutkimusyhtiön perustamista yhteistyössä osapuolten kesken. Orion jatkaa yrityksen perustamisvalmisteluja omin voimin tarkoituksenaan perustaa itsenäinen lääketutkimusyritys, jonka alkuvaiheen tuotteisto muodostuisi muutamasta lääkeaihiosta, jotka  Orion Pharma lisensioisi omasta tutkimusportfoliostaan ko. yhtiölle. Uuden yhtiön toiminnan rahoittajiksi ja enemmistöosakkaiksi etsitään ulkopuolisia riskipääomasijoittajia.

Hankkeen edetessä ilmeni, että yrityksen konseptia olisi tarpeen tarkistaa.
"Tutkimusyhtiön idea on erinomainen, ja mielestämme se on järkevä tapa viedä eteenpäin niitä tutkimusprojektejamme, jotka nyt ovat vailla resurssejamme. Siksi haluamme edelleen jatkaa pyrkimystämme löytää hankkeeseen riskipääoman sijoittajia, joskin hieman uudenlaiselta pohjalta. Promoottorin osa tässä sopii hyvin Orionin tavoitteisiin", sanoo Orion-konsernin pääjohtaja Jukka Viinanen.

Alkuperäisen konseptin mukaisesti uuden yhtiön on tarkoitus toimia täysin itsenäisesti. Orion lisensioisi sille eräitä molekyylejä tutkimusportfoliostaan sekä antaisi yhtiön käyttöön myös jonkin verran tutkimusresurssejaan. Orion olisi yhtiössä vähemmistöosakkaana.  Hanketta johtaa Orion New Ventures -yksikön johtaja Jyrki Mattila.

Orion-yhtymä Oyj

Jukka Viinanen                        Risto Miettunen
Pääjohtaja                        Toimitusjohtaja
Orion-konserni                        Orion Pharma

Yhteyshenkilöt:

Jyrki Mattila, Orion New Ventures -yksikön johtaja, puh.  010 429 3003, gsm 050 429 3003.
Risto Miettunen, toimitusjohtaja, Orion Pharma, puh. 010 429 4299, gsm 050 429 4299.

Jakelu:
Helsingin Pörssi