Orion hankkii hormonikorvaushoidon tuotteidensa markkinaoikeudet takaisin itselleen Ranskassa

Orion-yhtymä Oyj on lunastanut takaisin itselleen Ranskaa koskevat yksinoikeudet kehittämiensä Divina ja Duova (joka yleisemmin tunnetaan tuotenimellä Indivina) -hormonikorvauslääkkeiden jakeluun ja markkinointiin ranskalaiselta Innothéra S.A. -lääkeyritykseltä. Orion Pharma alkaa itse myydä ja markkinoida Divina-tuotetta sen jälkeen, kun Ranskan lääkevalvontaviranomainen on vahvistanut myyntiluvan siirron Orionille, ja Duova-tuotetta, kun sille on saatu ranskalaisen hintavalvontalautakunnan vahvistama hinta.

Siirtymävaiheen ajaksi Orion Pharma vuokraa käyttöönsä Innothéralta myyntihenkilöstön esittelemään Divina- ja Duova-tuotteita ranskalaisille lääkäreille. Sen jälkeen Orion Pharman Ranskan markkinointiyhtiön Orion Pharma S.A:n oma henkilöstö jatkaa tuotteitten myynti- ja markkinointitoimia keskittyen erikoislääkäreihin. Divina-tuotteen tukkumyynti Ranskassa vuonna 2001 oli 6,7 Me.

Tuoteoikeuksien takaisinhankinnalla Orion vahvistaa Ranskan tytäryhtiönsä tuotevalikoimaa sellaiseksi, että tytäryhtiöstä tulee lähivuosina merkittävä hormonikorvaustuotteita markkinoiva yritys Ranskan lääkemarkkinoilla. Tuoteoikeuksien takaisinhankinta perustuu Orion Pharman nykyiseen strategiaan, jonka mukaisesti yritys pyrkii itse markkinoimaan omat tuotteensa erikoislääkäreille niissä maissa, joissa sillä on oma markkinointiyhtiö tai -organisaatio. Orion Pharma S.A:n hormonikorvaushoidon tuotteisiin kuuluvat myös jo markkinoilla oleva estrogeenigeeli Delidose (Divigel) ja myöhemmin kauppaan tuleva, jo myyntiluvan saanut uusi Diviseq-tabletti. Tarvittaessa Orion Pharma S.A. käyttää yhteistyö- tai muita ulkoistamisjärjestelyjä hormonikorvaustuotteidensa markkinoimiseksi yleislääkäreille.

DIVINA

Divina on kaksivaiheinen estrogeenin ja progestiinin yhdistelmävalmiste. Estrogeenin ja progestiinin peräkkäinen annostelu matkii normaalia yhden kuukauden kuukautiskiertoa. Hoito voidaan aloittaa heti kun vaihdevuosioireet alkavat. Divina helpottaa tehokkaasti vaihdevuosioireita sekä estää osteoporoosia. Progestiinin lisäys suojaa kohdun limakalvoa liikakasvulta.

Divina-tuotetta markkinoidaan laajasti Euroopassa, Australiassa, Etelä-Amerikassa ja Lounais-Aasiassa.

INDIVINA (DUOVA)

Indivina on estrogeenin ja progestiinin yhdistelmävalmiste, joka otetaan päivittäin. Indivina-hoidon aikana kuukautisvuodot pysyvät poissa. Tuote on osoitettu tehokkaaksi vaihdevuosioireiden lievittäjäksi sekä osteoporoosin estäjäksi. Indivina on myös turvallinen kohdun limakalvolle. Sekä estrogeenin että progestiinin annos voidaan sovittaa vastaamaan naisen yksilöllisiä tarpeita. Indivina-tuote on markkinoilla Ruotsissa, Iso-Britanniassa, Irlannissa, Saksassa, Suomessa, Tsekin Tasavallassa, Liettuassa, Latviassa, Venäjällä ja Tanskassa. Se lanseerataan lähiaikoina Alankomaissa, Portugalissa, Sveitsissä, Itävallassa, Luxemburgissa, Belgiassa, Ranskassa, Islannissa ja Italiassa.

DIVISEQ

Diviseq on uusi, kolmivaiheinen estrogeenin ja progestiinin yhdistelmävalmiste. Diviseq-tuotteessa estrogeeni annetaan jatkuvasti 28-päivän syklinä. Peräkkäinen estrogeenin ja progestiinin annostelu matkii luonnollista yhden kuukauden hormonikiertoa. Diviseq on tarkoitettu naisille vaihdevuosien alussa ja vaihdevuosien jälkeen. Tuote on hyväksytty Suomessa, Saksassa, Norjassa, Tanskassa, Itävallassa, Ranskassa, Irlannissa, Portugalissa, Sveitsissä, Italiassa ja Espanjassa. Rekisteröintiprosessi muualla Euroopassa on käynnissä.

DIVIGEL (DELIDOSE)

Divigel on läpikuultava estrogeenigeeli, joka levitetään iholle. Päivittäiset annokset on pakattu pussiin, mikä takaa tarkan annostuksen. Divigel-tuotteen käyttö voidaan aloittaa heti kun vaihdevuosioireet alkavat. Naiset, joilta kohtu on poistettu, voivat käyttää tuotetta jatkuvasti. Mikäli kohtua ei ole poistettu, vaaditaan säännöllinen progestiinin lisäys. Divigel on yhtä tehokas kuin suun kautta annosteltavat tai muut ihon kautta annosteltavat hormonikorvaustuotteet. Divigel aiheuttaa ihoärsytystä harvoin verrattuna laastareihin. Lisäksi hoito on näkymätöntä. Divigel-tuotetta markkinoidaan Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa, Islannissa, Alankomaissa, Saksassa, Italiassa, Irlannissa, Iso-Britanniassa, Sveitsissä, Australiassa, Brasiliassa ja Venäjällä.

Orion-yhtymä Oyj

Jukka Viinanen