Orion-yhtymä Oyj myy Soredex-yksikkönsä Instrumentarium Oyj:lle

ORION-YHTYMÄ OYJ PÖRSSITIEDOTE

28.6. 2001 klo 13.00

ORION-YHTYMÄ OYJ MYY SOREDEX-YKSIKKÖNSÄ INSTRUMENTARIUM OYJ:LLE

Orion-yhtymä Oyj myy tänään allekirjoitetulla kaupalla Instrumentarium Oyj:lle hammaslääketieteelliseen kuvantamiseen keskittyvän Soredex-yksikkönsä. Kaupan luovutushetki on 1.7.2001.

Soredex kehittää, valmistaa ja markkinoi hammasröntgenlaitteita erityisalueena panoraamaröntgenlaitteet ja digitaaliset röntgenkuvantamisjärjestelmät.

Soredexin liikevaihto hammasröntgenlaitteista vuonna 2000 oli
19,1 Me ja sen palveluksessa on 165 henkilöä. Soredexin henkilöstö siirtyy kokonaisuudessaan Instrumentarium Oyj:lle ns. vanhoina työntekijöinä.

Kauppa käsittää Orion-yhtymä Oyj Soredexin ja sen USA:n tytäryhtiön Soredex Inc:n koko liiketoiminnan sekä käyttöomaisuuden, lähin-nä koneita ja laitteita sekä Askolan konepajakiinteistön, vaihto-omaisuuden, myyntisaamiset ja ostovelat.

Finndent itsenäiseksi yhtiöksi MBO-kaupalla

Orion-yhtymä Oyj myy ennen edellä mainitun kaupan toteuttamista Soredex-yksikköön kuuluvan, hammaslääkäreiden potilastuoleja ja hoitoyksiköitä valmistavan Finndentin perustettavalle yhtiölle, jonka pääosakkaina ovat Finndentin tuotekehityspäällikkö Tapani Kivelä ja Finndentin vientipäällikkö Timo Suonperä. Osakkaana on myös Capital Dynamics Oy.

Kauppa käsittää potilastuolien ja hoitoyksiköiden kehittämiseen, kokoonpanoon ja markkinointiin liittyvän käyttö- ja vaihto-omaisuuden, myyntisaamiset sekä Finndent-merkkiin liittyvät oikeudet. Soredex jatkaa Finndentin osavalmistustoimittajana. Kaupan luovutushetki on 27.6.2001.

Kaupan mukana ostajan palvelukseen siirtyy 11 henkilöä ns. vanhoina työntekijöinä. Finndentin liikevaihto vuonna 2000 oli 3,2 Me.

Oriola

Soredex ja siihen sisältynyt Finndent ovat kuuluneet operatiivisesti Orion-konsernissa tulosyksikkö Oriolaan. Oriola keskittyy nyt pelkästään ydinliiketoimintoihinsa lääkejakeluun ja tukkukauppaan sekä terveydenhuollon tarvikkeiden ja laitteiden markkinointiin. Vuonna 2000 Oriolan laskutus oli 595 Me ja liikevaihto 365 Me.