Orion selvittää Kuopion lääketehtaan tuotannon ulkoistamista

ORION OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 19.2.2024 KLO 13.15

Orion Oyj arvioi Global Operations -toimintoonsa kuuluvan Kuopion lääketehtaan tuotannon mahdollista ulkoistusta Suomen ulkopuolelle. Perusteena mahdolliseen ulkoistukseen olisivat Kuopion tehtaan heikko kilpailukyky sekä tehtaan korkeat investointitarpeet.

Arvioinnin taustalla on tehtaan heikko kilpailukyky, alhainen käyttöaste, lääkealan lisääntyvät laatuvaatimukset sekä korkeat investointitarpeet. Tehtaalla volyymi on alhainen, ja kilpailukyvyn puute vaikuttaa siihen, että tehtaan kasvunäkymät ovat hyvin heikot. Tämän vuoksi tarvittavat lisäinvestoinnit eivät olisi perusteltuja.

Kuopiossa nykyisin tuotettavat valmisteet säilyisivät jatkossakin Orionin tuoteportfoliossa. Arvio aikataulusta on, että tehdas tulisi jatkamaan toimintaansa vähintään kesään 2026.

Yhtiö on tänään antanut yhteistoimintalain mukaisen neuvotteluesityksen toiminnan uudelleenjärjestelemisestä sekä mahdollisista henkilöstövähennyksistä. Muutosneuvottelut koskevat Kuopion tehtaan koko tuotannollisissa tehtävissä ja tuotantoa tukevissa tehtävissä toimivaa henkilöstöä eli noin 40 henkeä. Muu Kuopiossa työskentelevä henkilöstö ei ole muutosneuvottelujen piirissä.

Orionin tuotantolaitos Kuopiossa on keskittynyt nestemäisiin lääkkeisiin ja itsehoidon valmisteisiin. Tunnetuimpia Kuopiossa valmistettavia tuotteita ovat nenäsumutteet, yskänlääkkeet ja korvatipat.

Orionin koko Global Operations -toiminnoissa sekä laatutoiminnoissa työskentelee yhteensä noin 1 900 henkilöä. Global Operations muodostuu tuotannosta Orionin omilla tehtailla Espoossa, Turussa, Kuopiossa ja Salossa, ulkopuolisesta toimittajaverkostosta, hankinnasta sekä Fermion Oy:sta, joka valmistaa lääkkeiden vaikuttavia aineita Hangossa ja Oulussa.

Terhi Ormio
viestintäjohtaja, Orion Oyj
Sähköposti: terhi.ormio@orion.fi

Orion

Orion on suomalainen lääkeyhtiö - hyvinvoinnin rakentaja, joka toimii maailmanlaajuisesti. Kehitämme, valmistamme ja markkinoimme ihmis- ja eläinlääkkeitä sekä lääkkeiden vaikuttavia aineita. Orionilla on laaja alkuperäislääkkeiden, geneeristen lääkkeiden sekä itsehoitotuotteiden valikoima. Lääketutkimuksemme ydinterapia-alueet ovat syöpäsairaudet ja kipu. Orionin kehittämiä alkuperäislääkkeitä käytetään muun muassa syöpien, neurologisten sairauksien sekä hengityselinsairauksien hoidossa. Orionin liikevaihto vuonna 2023 oli 1 190 miljoonaa euroa, ja yhtiö työllisti vuoden lopussa noin 3 600 henkilöä. Orionin A- ja B- osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä.

www.orion.fi