Orion ja Amgen yhteistyöhön AMGEVITA®-valmisteen (adalimumabin biosimilaari) kaupallistamisesta Suomessa

Orion Oyj Lehdistötiedote 24.10.2018 klo 12.30

Orion Oyj ja Amgen ovat solmineet yhteistyösopimuksen AMGEVITA® -valmisteen, Suomen ensimmäisen adalimumabin biosimilaarin markkinoinnista ja myynnistä Suomessa.  Adalimumabin alkuperäisvalmiste on myyntiarvoltaan maailman ja Suomen myydyin lääke, ja sen vaikutus lääkekorvausmenoihin on merkittävä.

AMGEVITAn vaikuttava aine on adalimumabi. Se kuuluu biologisiin lääkkeisiin, ja sitä käytetään kroonisten tulehduksellisten tautien kuten keskivaikeiden-vaikeiden reumatautien, tulehduksellisten suolistosairauksien sekä psoriasiksen hoidossa. Biosimilaarilääkkeet ovat tutkitusti hyvin samankaltaisia alkuperäisen biologisen lääkkeen kanssa.

"Arvostamme kovasti, että Amgen valitsi Orionin yhteistyökumppanikseen Suomessa. Uskomme, että yhteistyöllä terveydenhuollon ammattilaisten kanssa saamme AMGEVITA-valmisteen kroonisista tulehdustaudeista kärsivien potilaiden ulottuville, toteaa Orionin lääketieteellinen johtaja Paula Rytilä.

Biologisten lääkkeiden teho tulehduksellisiin tauteihin on todettu jo 20 vuoden ajan. Yksi niiden laajempaa käyttöä rajoittanut tekijä on kuitenkin ollut niiden korkea hinta. Biosimilaarien käyttöönoton myötä hintataso voi laskea huomattavasti, ja saatava säästö voi olla useita tuhansia euroja potilasta kohden vuodessa. Suomessa Fimea on aktiivisesti kannustanut biosimilaarien käyttöön.

Orion on ollut eturintamassa tuomassa biosimilaarilääkkeitä Suomeen. Ensimmäinen Orionin kaupallistama biosimilaari on ollut sairaalakäytössä vuodesta 2013, jolloin infliksimabin biosimilaariversio sai myyntiluvan. AMGEVITA on kolmas Orionin edustama biosimilaarivalmiste, ja ensimmäinen potilaiden kotona itse pistettävä lääke.

Lisätietoja:
Paula Rytilä, lääketieteellinen johtaja, Orion Oyj
puhelin 050 966 4416

Janne Maksimainen, johtaja, Kaupalliset toiminnot, Suomi, Orion Oyj
Puhelin 050 966 3542

www.orion.fi

Orion on suomalainen lääkeyhtiö - hyvinvoinnin rakentaja, joka toimii maailmanlaajuisesti. Orion kehittää, valmistaa ja markkinoi ihmis- ja eläinlääkkeitä sekä lääkkeiden vaikuttavia aineita. Yhtiö panostaa jatkuvasti uusien lääkkeiden sekä hoitotapojen tutkimiseen ja kehittämiseen. Orionin lääketutkimuksen ydinterapia-alueita ovat keskushermostosairaudet, syöpäsairaudet sekä hengityselinsairaudet, joiden hoitoon Orion kehittää inhaloitavia Easyhaler®-keuhkolääkkeitä. Orionin liikevaihto vuonna 2017 oli 1 034 miljoonaa euroa, ja yhtiö työllisti vuoden lopussa noin 3 200 henkilöä. Orionin A- ja B- osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä.