Orionin Tutkimussäätiön kautta miljoona euroa tutkimusapurahoina

Lehdistötiedote 10.2.2017 KLO 7.00 Orionin lahja satavuotiaalle Suomelle: kaksi 100 000 euron palkintoapurahaa kansainvälisesti ansioituneille suomalaistutkijoille

Orionin Tutkimussäätiön kautta miljoona euroa tutkimusapurahoina

Satavuotiaat Orion ja Suomi juhlivat yhdessä vuonna 2017. Orionin Tutkimussäätiö jakaa tänään yhteensä miljoona euroa tutkimusapurahoja. Juhlavuoden kunniaksi summa sisältää lahjana Suomelle kaksi ylimääräistä 100 000 euron Orionin 100-vuotisjuhlavuoden apurahaa kansainvälisesti ansioituneille suomalaistutkijoille Johanna Ivaskalle ja Mikko Niemelle.

Palkinnon vastaanottavat Turun yliopiston biokemian akatemiaprofessori Johanna Ivaska ja Helsingin yliopiston farmakogenetiikan professori Mikko Niemi, jotka kumpikin saivat merkittävän tutkimustyön edistämisestä 100 000 euron palkintoapurahan. Apurahat ovat Suomi 100 -hankkeen yritysyhteistyökumppanina toimivan Orionin "Lahja Suomelle" -teko.

Vuonna 1957 perustettu Orionin Tutkimussäätiö jakaa lisäksi hakemuksiin pohjautuen noin sadalle tutkijalle yhteensä 800 000 euroa tälle vuodelle lääketieteen, eläinlääketieteen, farmasian ja niihin liittyvien luonnontieteiden, kuten kemian ja fysiikan tutkimukseen - useimmiten väitöskirjatyöhön ja sen jälkeiseen tutkimukseen näiden alojen nuorille tutkijoille.

Apurahojen kohteista päättää Orionin Tutkimussäätiön hallitus, johon kuuluu Orionin kahden edustajan lisäksi tuettavien alojen tieteellisiä järjestöjä ja Suomen viiden lääketieteellisen koulutusyksikön edustajaa. Säätiön hallituksen puheenjohtaja on Helsingin yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan dekaani Risto Renkonen.

"Ivaska ja Niemi edustavat maailman kärkeä lääketieteen ja farmakologian tutkimuksen alueella. Orionin Tutkimussäätiö haluaa olla luomassa hyvinvointia uusien innovaatioiden kautta. Kansainvälisesti arvostetut Ivaska ja Niemi vetävät dynaamisia tutkimusryhmiä, joissa kasvaa Suomeen uusia tutkijasukupolvia", Orionin Tutkimussäätiön hallituksen puheenjohtaja dekaani Risto Renkonen kertoo.

Tutkijakaksikko kansainvälisen tutkimuksen kärkikastia

Apurahan saanut Johanna Ivaska on kansainvälisesti ansioitunut tutkija, joka tutkii syövän etäpesäkkeiden syntymiseen liittyviä muutoksia solujen sisällä. Tutkimuksen innovatiivisten lähestymistapojen kautta saadaan merkittävää uutta tietoa syöpäsolujen kulkureiteistä ja liikkumisesta kudoksissa. Ivaskan tutkimuksesta odotetaan uraauurtavia tieteellisiä läpimurtoja ajankohtaisella biolääketieteen alalla. Johanna Ivaska on saanut kahdesti uransa aikana Euroopan tutkimusneuvoston ERC:n erittäin kilpaillun tutkimusrahoituksen, joka kuuluu kansainvälisesti merkittävimpien apurahojen joukkoon.

Toinen Orionin 100-vuotisjuhlavuoden apurahan saaja Mikko Niemi on kansainvälisesti ansioitunut farmakogenetiikan tutkija. Niemi tutkii geneettisten erojen vaikutuksia lääkeaineiden  tehoon ja turvallisuuteen. Niemen tutkimuksen keskiössä on ihmisen solukalvojen sadat erilaiset kuljetusproteiinit, jotka kuljettavat kemikaaleja soluihin sisään tai niistä ulos. Proteiinien merkitystä lääkeaineiden kuljettajina on alettu ymmärtää vasta aivan viime vuosina. Tutkimuksen tavoitteena on nykyistä yksilöllisempi ja turvallisempi lääkehoito. Niemi on niin ikään saanut kahdesti ERC:n tutkimusrahoituksen.

Orionin Tutkimussäätiön tieteellinen symposium, Building the Future Together - Academic Medicine and Pharma, järjestetään 10. helmikuuta osana Orionin 100 -juhlavuotta ja Suomi 100 -yritysyhteistyökumppanuutta. Orionin juhlavuoden teema on "Hyvinvointia rakentamassa. Yhdessä".

Linkki Orionin Tutkimussäätiön sivuille, joilla hakemusten pohjalta myönnettyjen tutkimusapurahojen saajat (94 hlöä) julkaistaan 10.2.2017 klo 13.30.

Lisätiedot:

Risto Renkonen
Orionin Tutkimusäätiön hallituksen puheenjohtaja
Helsingin yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan dekaani
Puhelin: 040 553 5219
risto.renkonen@helsinki.fi

Reijo Salonen
Johtaja, tutkimus ja kehitys,
Chief Medical Officer, Orion Oyj
reijo.salonen@orion.fi

Haastattelupyynnöt:
Terhi Ormio
Viestintäjohtaja, Orion Oyj
terhi.ormio@orion.fi

Orion on suomalainen lääkeyhtiö - hyvinvoinnin rakentaja, joka toimii maailmanlaajuisesti. Orion kehittää, valmistaa ja markkinoi ihmis- ja eläinlääkkeitä, lääkkeiden vaikuttavia aineita sekä diagnostisia testejä. Yhtiö panostaa jatkuvasti uusien lääkkeiden sekä hoitotapojen tutkimiseen ja kehittämiseen. Orionin lääketutkimuksen ydinterapia-alueita ovat keskushermostosairaudet, syöpäsairaudet sekä hengityselinsairaudet, joiden hoitoon Orion kehittää inhaloitavia Easyhaler®-keuhkolääkkeitä. Orionin liikevaihto vuonna 2016 oli 1 074 miljoonaa euroa, ja yhtiö työllisti vuoden lopussa noin 3 500 henkilöä. Orionin A- ja B- osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Vuonna 1917 perustettu Orion viettää satavuotisjuhlavuottaan vuonna 2017.

Orionin Tutkimussäätiö sr tukee lääketieteen, eläinlääketieteen, farmasian ja niihin liittyvien luonnontieteiden, kuten kemian ja fysiikan tutkimusta. Säätiö jakaa kyseisten alojen nuorille tutkijoille apurahoja useimmiten väitöskirjatyöhön. Säätiön kyky jakaa apurahoja perustuu suurelta osin sen omien varojen sijoitustoiminnan tuottoihin. Osan rahoituksestaan säätiö saa vuosittain Orion Oyj:ltä. Tämä summa sisältyy Orion Oyj:n voitonjakoehdotukseen ja vahvistetaan kunakin vuonna erikseen yhtiökokouksessa. Orionin Tutkimussäätiö sr tekee apurahojen myöntöpäätökset itsenäisesti ja on Orion-konsernista riippumaton yksikkö.