Orion vetää varotoimena Burana-Caps 400 mg -kapselit apteekeista ja lääkkeen käyttäjiltä

Lehdistötiedote 24.11.2015 klo 10:45

Orion on erityisenä varotoimena päättänyt vetää Burana-Caps  -kapselit pois apteekeista ja kuluttajilta. Syynä on mahdollinen yksittäisten vieraiden kapseleiden sekoittuminen tuotteeseen. Orionin Burana-Caps -erissä  ei ole havaittu vieraita kapseleita.

Burana-Caps 30 kapselin pakkausBurana-Caps kapseli

Burana-Caps -kapselit valmistetaan eurooppalaisella sopimusvalmistajallamme, joka on erikoistunut kapseleiden valmistukseen. Mahdollinen tuotteiden sekoittuminen on tapahtunut sopimusvalmistajamme tuotannossa. Burana-Caps -kapselit pakataan Orionin omalla tehtaalla Salossa, jonka pakkauslinjalla tapahtuvassa  jatkuvassa automaattisessa valvonnassa ei ole havaittu vieraita kapseleita.

Koska ei ole kuitenkaan täyttä varmuutta, onko myös Orionin Burana-Capsin pakkauksiin päätynyt vieraita  kapseleita, Orion vetää erityisenä varotoimena  Burana-Caps -kapselit pois kuluttajilta.

Orionin tiedossa ei ole yhtään tapausta, jossa  asiakas olisi havainnut vieraita kapseleita pakkauksestaan.  Tapaus koskee vain Burana-Caps -kapseleita, eikä liity muihin Burana-tuoteperheen tuotteisiin.

Kuluttajia neuvotaan palauttamaan niin avatut kuin käyttämättömät Burana-Caps -pakkaukset lähimpään apteekkiin, josta ne palautetaan Orionille. Asiakas saa hyvityksen ostetusta Burana-Caps -pakkauksesta.

Sopimusvalmistajamme Catalent  on merkittävä, globaali valmistaja, joka on keskittynyt muun muassa pehmytkapseleiden valmistukseen. Se toimittaa valmisteita maailmanlaajuisesti lukuisille eri lääkeyrityksille.

Orion on raportoinut tapauksen Fimealle ja toimii tiiviissä yhteistyössä sen kanssa.

Lisätietoa Orionin verkkosivuilla: www.orion.fi/buranacapstiedote

Korkearesoluutioiset kuvat:

Burana-Caps 30 kapselin pakkaus

Burana-Caps -kapseli

Lisätietoa:

Päivi Järvelä

laatujohtaja, vastuunalainen johtaja,  Orion Oyj
puhelin 050 966 2811

Terhi Ormio / mediakontaktit
viestintäjohtaja, Orion Oyj
puhelin 050 966 4646

Orion on suomalainen lääkkeiden ja diagnostisten testien kehittäjä - hyvinvoinnin rakentaja, joka toimii maailmanlaajuisesti. Orion kehittää, valmistaa ja markkinoi ihmis- ja eläinlääkkeitä, lääkkeiden vaikuttavia aineita sekä diagnostisia testejä. Yhtiö panostaa jatkuvasti uusien lääkkeiden sekä hoitotapojen tutkimiseen ja kehittämiseen. Orionin lääketutkimuksen ydinterapia-alueita ovat keskushermostosairaudet, syöpäsairaudet sekä hengityselinsairaudet, joiden hoitoon Orion kehittää inhaloitavia Easyhaler®-keuhkolääkkeitä.

Orionin liikevaihto vuonna 2014 oli 1 015 miljoonaa euroa, ja yhtiö työllisti vuoden lopussa noin 3 500 henkilöä. Orionin A- ja B- osakkeet on listattu NASDAQ Helsingissä.