Orion Diagnostica Oy:lle ja Eurofins Medigenomix GmbH:lle lisenssisopimus Orion Diagnostica Oy:n SIBA®-teknologiasta

Eurofins Medigenomix kehittää, markkinoi ja myy testipalveluja hyödyntäen SIBA®-teknologiaa

Eurofins Medigenomix GmbH, Eurofins Scientific -konsernin Eurofins Genomics -yksikön osa ja Orion Diagnostica Oy, in vitro - diagnostisiin testeihin ja testiratkaisuihin erikoistunut yritys, ovat allekirjoittaneet teknologialisenssisopimuksen koskien Orion Diagnostican isotermaalista SIBA®-nukleiinihappodetektioteknologiaa, johon Orion Diagnostica omistaa globaalit oikeudet kaikilla sovellusalueilla.

"Keskeisiä tavoitteitamme on tuottaa uusia sovelluksia DNA-pohjaiseen analytiikkaan uudenlaisia, innovatiivisia teknologioita hyödyntäen. Näin Eurofins Genomics -yksikkö pystyy tarjoamaan asiakaskunnalleen tavoitteidensa mukaisen korkean palvelutason", sanoo Bruno Poddevin, Eurofins Genomicsin johtaja.

"Orion Diagnostican SIBA-teknologia ja laaja-alainen osaaminen sopivat erinomaisesti yhteen Eurofinsin kanssa. Yhteistyö auttaa meitä laajentamaan palvelujamme uusilla innovatiivisilla analyyttisillä ratkaisuilla, jotka sopivat erityisesti elintarvikkeiden ja vastaavien tuotteiden DNA-pohjaisiin aitoustutkimuksiin", lisää Peter Persigehl, Eurofins Medigenomix GmbH:n toimitusjohtaja.

"Orion Diagnostican uudella SIBA-teknologialla nukleiinihapot voidaan osoittaa eri näytemateriaaleista nopeasti ja luotettavasti. Teknologia taipuu moneen tarpeeseen ja tilanteeseen ja siksi sillä on laajoja käyttömahdollisuuksia eri toimialoilla. Olemme erittäin tyytyväisiä nyt solmittuun sopimukseen, ja yhteistyömme Eurofins Medigenomixin kanssa on käynnistynyt hyvässä hengessä. Eurofins Medigenomix GmbH on globaalisti johtava yritys geneettisten analyysien ja muun muassa elintarvikkeiden aitousanalytiikan saralla", sanoo Jaakko Rissanen, Orion Diagnostica Oy:n toimitusjohtaja.

Eurofins Medigenomix GmbH
Eurofins Medigenomix GmbH (Ebersberg, Saksa) on osa Eurofins Scientific -konsernin Eurofins Genomics -yksikköä. Eurofins Scientific Group on life-science yritys, jolla on laboratoriotoimintaa 37 maassa ja yli 15.000 työntekijää.  Eurofins Genomics -yksikkö tarjoaa maailmanlaajuisesti genomiikan laboratoriopalveluita mm. maatalous-,  elintarvike-, oikeuslääketiede-, lääketeollisuus-, diagnostiikka-, bioteknologiasegmenteille sekä tutkimussovelluksiin. Ydinteknologioita ovat mm. uuden sukupolven sekvenointi, genotyypitys, geeniekspressio, kustomoitu DNA sekvenointi, sekä DNA-, RNA- ja geenisynteesit.
Lisätietoja: www.eurofinsgenomics.com.

Orion Diagnostica Oy
Orion Diagnostica Oy (Espoo) on osa Suomen johtavaa terveydenhoitoalan tuotteisiin erikoistunutta yritystä, Orion-konsernia. Orion Diagnostica kehittää, valmistaa ja markkinoi diagnostisia testejä ja testiratkaisuja. Yrityksen erikoisosaamista ovat kliiniseen diagnostiikkaan ja hygienian seurantaan tarkoitetut helppokäyttöiset ja kustannustehokkaat testit, joilla voidaan edistää terveydenhuollon tehokkuutta ja yksilöiden hyvinvointia. Toiminnan painopiste on vieritestaukseen tarkoitetuissa ratkaisuissa, joiden avulla perusterveydenhuollon ammattilaiset voivat tunnistaa sairaudet nopeasti sekä tehdä näyttöön perustuvia diagnooseja ja hoitopäätöksiä.
Lisätietoja: www.oriondiagnostica.com

SIBA® teknologia - uusi, vakiolämpötilassa toimiva menetelmä nukleiinihappojen nopeaan monistukseen ja tarkkaan osoitukseen monentyyppisissä laboratoriossa.

SIBA® (Strand Invasion Based Amplification) on uusi isotermaalinen nukleiinihappomonistusmenetelmä, joka pohjautuu rekombinaasin mahdollistamaan oligonukleotidin invaasioon kaksijuosteiseen kohdenukleiinihappoon. Tämä invaasio johtaa kaksoisjuosteen erottumiseen ja mahdollistaa näin kohdealueen monistumisen spesifisten alukkeiden ja polymeraasin toimesta. Alukkeet eivät kykene monistamaan kohdenukleiinihappoa ilman invaasio-oligonukleotidin läsnäoloa, minkä ansiosta reaktio on erittäin spesifinen jopa monenlaisten kohdealueiden keskellä. SIBA-teknologialla on hyvä näyteperäisten inhibiittoreiden sietokyky ja siksi lähisukulaisorganismit voidaan erotella tarkasti. Teknologia toimii alhaisessa tasalämmössä, jolloin monimutkaisia lämpösyklauslaitteistoja ei tarvita. SIBA-teknologian vahvuudet mahdollistavat sen käytön useanlaisten näytetyyppien analyyseissä pienikokoisia mittalaitteita hyödyntäen.

Lisätietoa:

Orion Diagnostica Oy