Orion hankki yritysostolla vahvoja brandeja itsehoitoon

-   Halusimme vahvistaa itsehoitotuotteidemme valikoimaa osittain ennalta ehkäisevillä tuotteilla. Hankittujen tuotteiden tukkumyynnin arvo on runsaat 1,5 miljoonaa euroa, kertoo Orion Pharman Erityistuotteista vastaava johtaja Riitta Vartiainen.

Biophilus® ja Lactophilus® ovat ripulioireiden hoitoon ja ehkäisyyn tarkoitettuja valmisteita, Gynophilus®-emätinpuikot ja Gynocaps®-emätinkapselit normalisoivat emättimen bakteerikasvuston häiriöitä ja epätasapainoa. Lactafoam® on intiimihygieniaan soveltuva pesuvaahto.

Laboratoires Lyocentre
Lyocentre on ranskalainen, 50-vuotias perheyritys, joka on erikoistunut niin sanottujen probiaattien tutkimukseen, eli suolistosairauksiin ja ruuansulatushäiriöihin. Yhtiön omistajina ovat olleet mm. Organon ja Akzo Nobel, mutta 1997 yhtiöstä tuli jälleen itsenäinen nykyisen toimitusjohtajansa Hubert Desjonqueres'in johdolla. Yhtiö työllistää alle sata henkeä.  Yhtiön vienti suuntautuu Euroopassa Itävaltaan, Espanjaan, Portugaliin ja Suomeen, Aasiassa Koreaan, Japaniin, Taiwaniin ja Intiaan sekä Etelä-Amerikassa Venezuelaan. Uusiksi aluevaltauksiksi yhtiö ilmoittaa Kiinan, Italian ja Vietnamin. Yhtiön liikevaihdosta noin 60 prosenttia muodostuu viennistä. (www@lyocentre.fr)

Orion Oyj Orion Pharman itsehoitotuotteet
Orion Pharman itsehoitotuotteiden osuus on hyvässä kasvussa. Suomessa itsehoitotuotteiden myynti apteekkeihin vuonna 2005 oli Suomen Lääkedatan tukkumyyntitilaston mukaan 243,1 milj. euroa, jossa oli kasvua 12,7 prosenttia. Orion Pharman osuus itsehoitotuotteiden myynnistä oli 63,7 milj. euroa (26,2 %), jossa myynnin kasvua oli 16,2 prosenttia. Myytyjen itsehoitovalmisteiden kappalemääräisestä tukkumyynnistä Orion Pharman osuus oli lähes 36 prosenttia.

Tietoa tuotteista
Biophilus®-kapselit ovat monen matkailijan valinta turistiripulin varalta ja valmiste auttaa vatsaa pysymään tasapainossa. Maitohappobakteerien ottaminen kannattaa aloittaa viimeistään lähtöpäivänä kotimaassa ja jatkaa koko matkan ajan ja vielä pari päivää matkalta palattua.

Lactophilus®-jauhe ja annosjauhe on tarkoitettu myös suolistoflooran tasapainottamiseen vatsavaivojen ja ripulin ehkäisyssä ja hoidossa, esimerkiksi antibioottihoidon tai ruokavalion muutosten yhteydessä.
Gynophilus®-emätinpuikko on tarkoitettu esimerkiksi käytettäväksi antibioottihoidon yhteydessä ilmenneeseen hiivasienitulehdukseen. Maitohappobakteerivalmisteen käyttö hoitona tukee emättimen normaalikasvustoa.
Gynocaps®-emätinkapseli on intiimihygieniaan käytettävä maitohappobakteerivalmiste  bakteeritasapainon häiriöihin Lactafoam on intiimihygieniaan soveltuva pesuvaahto.

Lisätietoja:
Orion Oyj Orion Pharma
Lääketieteellinen johtaja Pekka Järvensivu, puh. 050 429 3616
Myyntijohtaja Mikko Joukas, Itsehoitotuotteet, Apteekkimyynti, puh. 050 429 7346

Orion Oyj Konserniviestintä
Viestintäpäällikkö Tuula Laitinen, puh. 050 429 2136