Orion Pharma myy infuusionesteliiketoimintaan liittyviä omaisuuseriä Baxterille

Orion-yhtymä Oyj Orion Pharma on päättänyt lopettaa infuusionesteiden valmistuksen huhtikuuhun 2001 mennessä. Solmituilla sopimuksilla Orion Pharma siirtää infuusionesteiden liiketoimintaansa liittyvien tuotteiden myyntiluvat ja myy tavaramerkit ja lopputuotevaraston Baxter Oy:lle. Orion Pharma on valmistanut infuusionesteitä yksinomaan Suomen sairaalamarkkinoille Oulun tehtailla. Päätös infuusionesteiden tuotannon lopettamisesta liittyy toimiin, joilla Orion Pharman lääkevalmistetuotannon kustannustehokuutta pyritään parantamaan pitkällä aikavälillä. Infuusionesteiden liiketoiminnan omaisuuserien myynti ei koske tuotantotiloja, koneita tai laitteita, eikä henkilöstön siirtymistä. Henkilöstön kanssa käydyt yt-neuvottelut on saatu päätökseen Oulun tehtaan 165 henkilön kanssa, joista pääosa työskentelee infuusiotuotannossa ja siihen liittyvissä toiminnoissa. Sopimuksen mukaan Orion Pharma toimittaa Oulussa valmistettuja infuusiotuotteita Baxterille 31.3.2001 asti. Orion Pharma sekä Baxter turvaavat siten toimitusten jatkumisen keskeytyksettä sairaaloiden tilausten mukaisesti. Siirrettävien oikeuksien kauppahinta ei ole merkittävä Orion Pharman tuloksen kannalta. Infuusionesteiden liikevaihto oli noin 8 miljoonaa euroa vuonna 1999. Baxter International Inc. on yksi maailman johtavista lääke- ja terveydenhoitoalan yrityksistä, jonka keskeiset toimialueet ovat kirurgia, urologia, anestesiologia, dialyysi, hematologia ja veripankit. Pohjoismaissa Baxterilla on henkilökuntaa n. 180, joista Baxter Oy:ssä Suomessa Vantaalla työskentelee 30 henkilöä.

Yhteyshenkilö: Orion-yhtymä Oyj Orion Pharma, johtaja Pekka Kaivola, puh. (09) 429 3618 tai gsm 0400-302 231. Sähköposti: pekka.kaivola@orionpharma.com

Taustatietoja: www.orion.fi