Siirry pääsisältöön

Hyvinvointia rakentamassa: Sari Taipalus auttaa asiantuntijuudellaan lääkäreitä, hoitajia ja apteekkien henkilökuntaa

Asiakaskohtaamiset ovat Sari Taipaluksen työn suola ja ilo. Lääke-esittelijänä hän huolehtii siitä, että terveydenhuollon ja farmasian ammattilaiset pysyvät tietoisina Orionin lääkkeistä ja niitä koskevista tutkimuksista ja muutoksista. Tapaamisten jälkeen hyvällä mielellä ovat yleensä sekä asiakkaat että Sari itse.
Orion-Sari-Taipalus-994x559.jpg

Sari Taipalus, lääke-esittelijä, työskentelee sisätautilääkkeet ja perusvoiteet -tiimissä.

Lääkäreille hän kertoo Orionin sisätautilääkkeiden ja ihovoiteiden

  • ominaisuuksista ja niitä koskevista tutkimuksista sekä tarjoaa mm. potilasoppaita.
  • markkinoille tulevista ja poistuvista valmisteista.
  • pakkauksia koskevista muutoksista. 

Apteekeissa hän pitää henkilöstön ajan tasalla muutoksista, jotka koskevat

  • Orionin kaikkia reseptilääkkeitä
  • markkinoille tulevia ja poistuvia valmisteita.

”Työssäni tarvitaan laajaa farmaseuttista osaamista ja yleistä lääkealan tuntemusta. Olen koulutukseltani farmaseutti ja työskennellyt Orionin myynti- ja markkinointiosastolla yli 20 vuotta, joten kokemusta on kertynyt paljon”, Taipalus sanoo.

Lääke-esittelijän työ on vaihtelevaa, joustavaa ja iloista. Asiakaskohtaamiset ovat Taipaluksen työssä parasta, ja tapaamisissa hyväntuulisuus tarttuu usein puolin ja toisin. Lääke-esittelijöiksi tai myyntiedustajiksi hakeutuukin yleensä sosiaalisia ja ulospäin suuntautuneita ihmisiä, jotka nauttivat kohtaamisista erilaisten ihmisten kanssa.

”Tämä on kiva ja positiivinen työ, ja tuntuu merkitykselliseltä olla omalla osaamisellaan terveydenhuollon ja farmasian ammattilaisten apuna.”

Kolme parasta asiaa työssäni ­­– Sari Taipalus

  • Työn sosiaalisuus, vaihtelevuus ja joustavuus. En viihdy toimistotyössä vaan haluan tavata ihmisiä ja tehdä käytännön työtä.
  • Jatkuva koulutus ja tuotetuki. Saan aina riittävästi tietoa lääkkeistä ja tutkimuksista, jotta voin tarjota asiakkaille vain ajantasaista ja validia tietoa.
  • Työnantajan vastuullisuus sekä laadukkaat ja kotimaiset tuotteet.

Työarjen saa suunnitella itse 

Suuri osuus Taipaluksen työpäivistä kuluu tien päällä. Lääke-esittelijöiden ja myyntiedustajien alueet määräytyvät asuinpaikan mukaan siten, että työmatkat olisivat mahdollisimman lyhyitä. Taipaluksen alueeseen kuuluvat Satakunta, Kanta-Häme, Varsinais-Suomi ja Ahvenanmaa. Korona-ajan etäpalaverien jälkeen asiakkaat toivovat pääosin tapaamisia kasvokkain.

”Tapaamiset suunnitellaan sairaaloiden ja suurten terveyskeskusten aikataulujen mukaan. Kun vaikkapa Kankaanpään terveyskeskukseen on sovittu tapaaminen lääkärien kanssa, varaan lähialueilta muita tapaamisia. Tällöin työ tehostuu”, Taipalus sanoo.

Joskus työpäivät ovat pitkiä, kun tapaamisia on useita ja ajamiseen kuluu useampi tunti. Vastaavasti toisena päivänä voikin olla päinvastoin. Asiakaskohtaamisten lisäksi toimistopäiviä kuuluu lääke-esittelijän työarkeen käyntien raportointia ja suunnittelua varten. Lisäksi kouluttautumiseen varataan säännöllisesti aikaa, jotta tietotaito pysyy ajan tasalla. Taipaluksen työajasta merkittävä osuus kuluu myös farmasian ja lääketieteen opiskelijoiden ja terveydenhuollon ja apteekkien ammattilaisten kouluttamiseen. 

”Pidän siitä, kun saan itse suunnitella omaa työviikkoani. Tietysti tavoitteet ohjaavat ja raamittavat työtä ja joskus eteen tulee yllättäviä tilanteita, jolloin suunnitelmia voi joutua muuttamaan nopeastikin. Joustavuus on työssäni tärkeää.”

Potilaan kokonaisvaltainen hyvinvoinnin edistäminen tuo merkityksellisyyttä

Lääke-informaation lisäksi lääke-esittelijät kertovat asiakkaille lääkkeiden toimitusketjun vastuullisuudesta ja tarjoavat tutkittua tietoa sairauksista sekä antavat ohjausta terveempään elämään. Henkilöstön perehdytyksestä ja koulutuksesta huolehditaan hyvin. Taipalus pitää siitä, kuinka koulutukset sujautetaan työnlomaan niin, että voi aina luottaa pysyvänsä tiedon aallonharjalla.

”Koen erityisen merkitykselliseksi sen, että voin tarjota asiakkaille ajantasaista tietoa sisätaudeista sekä potilasohjeista, jotta potilaat osaisivat hoitaa omaa sairauttaan paremmin. Tarjoamamme tieto ei siis ulotu pelkästään lääkkeisiin vaan potilaan kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin”, Taipalus kertoo.