Orion keskittää lääkevalmistetuotantonsa Suomeen

Orion-yhtymä Oyj:n  (Orion) lääketeollisuusyksikkö Orion Pharma keskittää lääkevalmistuksensa Suomeen ja Tanskan tehtaan toiminta lakkautetaan osana tehostamistoimia. Tuotanto Tanskasta siirtyy Orion Pharman Turun tehtaalle vuodenvaihteeseen mennessä.  Suomalaisia YT-neuvotteluja vastaava menettely Tanskan tehtaan henkilöstön kanssa käynnistetään 3.7.03

Orionin tanskalaisen tytäryhtiön Orion Pharma A/S:n  (ent. Ercopharm A/S) lääkevalmistetuotanto päättyy vuodenvaihteen jälkeen. Tanskan tehtaalla on valmistettu hormonikorvaushoitojen tablettivalmisteita. Tuotanto siirretään pääosin Turun tehtaalle, jossa jo nykyisin valmistetaan hormonihoitojen geelivalmisteet. Tanskassa on Orion Pharman ainoa ulkomainen tehdas.

Tuotannon keskittäminen Suomeen on osa toiminnan tehostamista. Hormonihoidot ovat yksi Orion Pharman omaan lääketutkimukseen perustuvista erikoistumisalueista. Haastavasta markkinatilanteesta huolimatta näiden tuotteiden myynti Orion Pharmassa on edelleen kasvussa. Valmistuksen keskittämisellä varmistetaan hoidollisesti tärkeiden tuotteiden kilpailukyky ja saatavuus tuotannon taloudellisuutta parantamalla. Turun tehtaalla on jo nyt erikoisosaaminen ja tuotantolinja hormonihoitojen geelivalmistukseen.

Orion Pharma A/S:ssa Tanskassa työskentelee noin 100 henkilöä. Tehtaan lopetuspäätös johtaa noin 65 henkilön työsuhteen päättymiseen tuotannossa, laadunvarmistuksessa ja tukitehtävissä.  Myynti-, markkinointi- ja osa hallintohenkilöstöä jatkaa entisissä tehtävissään.

Orion Pharmalla on merkittävä asema Pohjoismaisessa lääketeollisuudessa sekä ihmislääkkeissä että eläinlääkkeissä. Orion Pharma A/S, (Ercopharm) siirtyi Orion-yhtymä Oy:n omistukseen 1977. Lääkevalmistetuotantoa on Tanskan ohella Kuopiossa, Turussa ja Espoossa. Vaikuttavien lääkeaineiden tuotannot (Fermion ) ovat  Oulussa ja Hangossa.

Orion-yhtymä Oyj

Jukka Viinanen             Risto Miettunen
Pääjohtaja                   Varatoimitusjohtaja

Pääjohtaja Jukka Viinanen, Orion-yhtymä Oyj, puh. 010 429 3710