ORION OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 11.1.2022 klo 8.00 Orion Oyj ja CuraTeQ Biologics laajentavat biosimilaarien jakelusopimusta Euroopassa

Orion Oyj (”Orion”) ja CuraTeQ Biologics Private Limited (“CuraTeQ”), joka on Aurobindo Pharma Ltd:n kokonaan omistama tytäryhtiö, ovat laajentaneet yhtiöiden välistä biosimilaarien jakelusopimusta koskemaan myös Baltian maita. Alkuperäinen vuonna 2020 allekirjoitettu markkinointi- ja jakelusopimus sisälsi Pohjoismaat, Itävallan, Unkarin ja Slovenian.

Sopimuksen mukaan Orion saa oikeuden myydä ja markkinoida CuraTeQin biosimilaareja Pohjoismaissa, Baltiassa, Itävallassa, Unkarissa ja Sloveniassa. Kaikki sopimuksen piirissä olevat tuotteet ovat vielä kehitys- tai rekisteröintivaiheessa ja Orionin alueilla tuotteiden lanseeraus tapahtuu arviolta vuosina 2023–2026, riippuen kehitystyön onnistumisesta sekä tuotteiden viranomaishyväksynnästä.

”Olemme tyytyväisiä saadessamme laajentaa edelleen pitkäaikaista yhteistyötämme Aurobindon ja CuraTeQin kanssa. Kokonaisuudessaan tämä sopimus vahvistaa Orionin asemaa yhtenä johtavista geneeristen lääkkeiden tarjoajista Pohjoismaissa ja Baltiassa, kun voimme tuoda nämä kustannustehokkaat tuotteet terveydenhuollon ammattilaisten ja potilaiden saataville”, toteaa Orionin Erityistuotteet-yksikön johtaja Virve Laitinen.

"Orion on menestyksekkäästi kaupallistanut biosimilaareja Pohjoismaissa ja Baltiassa. Orionin ymmärrys biosimilaarien käyttöönotosta sekä laaja kaupallinen infrastruktuuri Pohjoismaissa ja muualla Euroopan talousalueella (ETA) tekevät siitä ihanteellisen kumppanin laajentamaan biosimilaarituotteidemme saatavuutta valituilla Euroopan markkinoilla täydentäen konsernimme läsnäoloa muilla Euroopan markkinoilla", sanoo CuraTeQ Biologics –yhtiön toimitusjohtaja Satakarni Makkapati.

Orion
Orion on suomalainen lääkeyhtiö - hyvinvoinnin rakentaja, joka toimii maailmanlaajuisesti. Orion kehittää, valmistaa ja markkinoi ihmis- ja eläinlääkkeitä sekä lääkkeiden vaikuttavia aineita. Yhtiö panostaa jatkuvasti uusien lääkkeiden sekä hoitotapojen tutkimiseen ja kehittämiseen. Orionin lääketutkimuksen ydinterapia-alueita ovat neurologiset sairaudet, syöpäsairaudet sekä hengityselinsairaudet, joiden hoitoon Orion kehittää inhaloitavia keuhkolääkkeitä Easyhaler®-laiteportfolion alla. Orionin liikevaihto vuonna 2020 oli 1 078 miljoonaa euroa, ja yhtiö työllisti vuoden lopussa noin 3 300 henkilöä. Orionin A- ja B- osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä.

Aurobindo Pharma Limited
Aurobindo Pharma Limited on maailmanlaajuisesti toimiva lääkeyhtiö, jonka pääkonttori sijaitsee Hyderabadissa Intiassa. Yhtiö kehittää, valmistaa ja kaupallistaa geneerisiä lääkkeitä, brändättyjä erikoislääkkeitä ja lääkkeiden vaikuttavia aineita laajalla valikoimalla maailmanlaajuisesti yli 155 maassa.

Yhtiöllä on 27 tuotanto- ja pakkauslaitosta, jotka ovat johtavien valvontaviranomaisten, kuten Yhdysvaltain FDA:n, Yhdistyneen kuningaskunnan MHRA:n, Euroopan EDQM:n, Japanin PMDA:n, WHO:n, Health Canadan, Etelä-Afrikan MCC:n ja Brasilian ANVISA:n hyväksymiä. Yhtiön vankka tuotevalikoima jakautuu seitsemälle tärkeälle terapia-/tuotealueelle, joihin kuuluvat keskushermostosairaudet (CNS), retroviruslääkkeet, CVS, antibiootit, gastroenterologiset lääkkeet, diabeteslääkkeet ja allergialääkkeet, ja sitä tukee vahva tutkimus- ja kehitysorganisaatio.

Tuukka Hirvonen, sijoittajasuhteet, Orion Oyj
tuukka.hirvonen@orion.fi