Lääkeriskit hallintaan uudella lääkekategorialla - suomalaiset toivovat helppoa hoitoa särkyyn

Lehdistötiedote 2.12.2015 klo 9.00.

Apteekit ottavat käyttöön uudistetun itsehoitolääkekategorian. Ensimmäisenä tulehduskipulääkkeenä kategoriaan tuodaan Orionin Pronaxen 250 mg (10 tablettia), jota Suomessa on aikaisemmin myyty reseptilääkkeenä. Suomalaiset toivovat uudistuneeseen kategoriaan etenkin särkyä ja paikallisia tulehduksia hoitavia lääkkeitä. Uuden lääkekategorian taustalla on myös tarve saada lääkeriskit hallintaan.

Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea on hyväksynyt lääkevalmisteille uuden itsehoitolääkityskategorian, lisäneuvontaa vaativat itsehoitolääkkeet (LVI). Lisäneuvontaa vaativilla itsehoitolääkkeillä tarkoitetaan lääkkeitä, joiden osto vaatii aktiivista lisäneuvontaa lääkkeitä myyvän apteekin farmaseuttiselta henkilökunnalta. Ennen lääkkeen luovuttamista henkilökunta varmistaa, että asiakas ymmärtää lääkkeen käyttöohjeet, ja että asiakkaalla ei ole lääkkeen käytön estävää sairautta tai muuta lääkitystä. Reseptiä LVI-kategorian valmisteisiin ei tarvita.

Uudelle itsehoitolääkekategorialle on selvä tilaus. Orionin teettämän kyselytutkimuksen mukaan yli 70 % 15-80-vuotiaista suomalaisista oli sitä mieltä, että olisi hyvä, jos apteekeista saisi useampia lääkkeitä ilman reseptiä farmaseutin opastuksella. Erityisesti suomalaiset toivovat reseptivapaita lääkkeitä migreenin, kuukautiskipujen sekä silmä- ja virtsatietulehdusten hoitoon. Naisista 35 % toivoi, että apteekista saisi jatkossa lääkkeen virtsatietulehdukseen ilman reseptiä. Tutkimusyhtiö Cintin toteuttamaan kyselyyn vastasi marraskuussa
1 028 suomalaista.

"LVI-kategoria auttaa hallitsemaan mahdollisia itsehoitolääkkeisiin liittyviä riskejä paremmin. Apteekin asiakas saa asiantuntevaa opastusta oikean lääkkeen valintaan. Jos LVI-kategoriaan saadaan jatkossa uusia lääkkeitä, voidaan sen avulla myös helpottaa muun terveydenhuollon taakkaa", toteaa Orionin lääketieteellinen johtaja Paula Rytilä.

Apteekkien henkilökunnalle lisäkoulutusta LVI-kategorian tuotteista

Ensimmäisenä tulehduskipulääkkeenä LVI-kategoriaan tuodaan Orionin Pronaxen 250 mg. Se on pitkävaikutteinen tulehdusta, kipua ja kuumetta lievittävä lääke, jota voidaan käyttää tilapäisten kiputilojen, kuten hammas- ja päänsäryn sekä lihas-, nivel- ja kuukautiskipujen hoitoon. Kotimaista Pronaxenia on ennen uudistusta käytetty pitkään Suomessa reseptilääkkeenä.

"Pronaxenin vaikuttava aine on naprokseeni. Vastaavat valmisteet kuuluvat esimerkiksi Ruotsissa itsehoidon piiriin, ja kokemukset ovat olleet rohkaisevia", Rytilä muistuttaa.

Ennen Pronaxenia apteekit ovat Suomessa myyneet vastaavalla tavalla jälkiehkäisyvalmisteita. Hyvät kokemukset takaavat, että apteekkien henkilökunta osaa opastaa lisäneuvontaa vaativien itsehoitolääkkeiden ostajia.

Myös Farmasialiitto uskoo uuden kategorian toimivuuteen.

"On upeaa, että proviisorien ja farmaseuttien osaamista hyödynnetään nyt entistä tehokkaammin. Korkeasti koulutetut farmasian asiantuntijamme pystyvät kohtaamaan jokaisen asiakkaan yksilöllisesti ja arvioimaan lääkkeen tarpeen, mutta myös ohjaamaan asiakkaan lääkärin pakeille, jos tarve niin vaatii", Farmasialiiton puheenjohtaja Kirsi Kvarnström kertoo.

Lisätietoja:

Paula Rytilä

lääketieteellinen johtaja, Orion Oyj - Orion Pharma

paula.rytila@orion.fi

Pronaxeniin liittyvät kysymykset

Selina Poikela

tuotepäällikkö, Orion Oyj -
Orion Pharma
selina.poikela@orion.fi

Farmasialiitto

Kirsi Kvarnström
puheenjohtaja, Farmasialiitto
kirsi.kvarnstrom@farmasialiitto.fi

Taustatiedote

Tulehduskipulääkkeet käytetyimpiä kipulääkkeitä Suomessa

Tulehduskipulääkkeet lievittävät tulehdusta, kipua ja kuumetta. Vuosittain yli miljoona suomalaista käyttää tulehduskipulääkkeitä erilaisiin akuutteihin ja kroonisiin kiputiloihin sekä tulehduksiin.

Tulehduskipulääkkeitä käytetään yleisimmin pään- ja hammassäryn, kuukautiskipujen, vamma- ja leikkauskipujen sekä tuki- ja liikuntaelinten kipujen ja sairauksien hoidossa. (Helpotusta kipuun ja flunssaan)

Tulehduskipulääkkeet estävät tulehduksen välittäjäaineiden tuotantoa. (Terveyskirjasto)

Tulehduskipulääkkeisiin kuuluvat muun muassa ibuprofeeni-, ketoprofeeni-, naprokseeni- ja asetyylisalisyylihappovalmisteet. Suomessa käytetään eniten ibuprofeenia. (Helpotusta kipuun ja flunssaan)

Noin kolmannes tulehduskipulääkkeistä hankitaan ilman reseptiä. (Terveyskirjasto)