Orionille Euroopan laajuiset oikeudet Indevukselta Vantas® -eturauhassyöpälääkkeeseen

Orion Oyj on saanut yhdysvaltalaiselta Indevus Pharmaceuticals, Inc. -yhtiöltä Euroopan laajuiset markkinointioikeudet Vantas®-lääkkeeseen. Valmisteen vaikuttava aine histreliini on niin kutsuttu LHRH-agonisti (LHRH tarkoittaa luteinisoivaa hormonia vapauttavaa hormonia), jota käytetään pitkälle edenneen eturauhassyövän hoitoon 12 kk:n implanttina. Implanttiin on sovellettu Indevuksen kehittämää ja patentoimaa polymeeriteknologiaa. Tuote tuli markkinoille Yhdysvalloissa marraskuussa 2004.  EU:ssa on meneillään useissa maissa myyntilupien tunnustamismenettely Tanskan vuonna 2005 myöntämän myyntiluvan perusteella.

Lisenssisopimuksen solmimisen yhteydessä Orion maksaa Indevukselle 7 miljoonan US-dollarin suuruisen allekirjoitusmaksun ja myöhemmin muita, myyntilupien myöntämiseen ja myyntimäärien kehitykseen liittyviä ehdollisia etappimaksuja yhteensä maksimissaan 14 miljoonaa US-dollaria. Implantit valmistaa Indevus.

Vantas vahvistaa merkittävästi Orionin urologian ja onkologian tuotteistoa. Lanseerauksien ajoitus riippuu maakohtaisten myyntilupien ja korvattavuuspäätösten saamisista. Orionin Alkuperälääkkeet-liiketoiminnan johtaja Liisa Hurme kommentoi yhtiön Eurooppa-strategian tavoitteiden mukaista lisenssisopimusta:
-         Orion on ylpeä voidessaan tuoda uusia hoitomuotoja eturauhassyöpäpotilaille. Yhtiöllemme on myös erittäin tärkeää, että sopimus mahdollistaa meille uuden tuotteen lanseerauksen Euroopan laajuisesti.

Indevus Pharmaceuticals, Inc. on julkaissut sopimusta koskevan tiedotteen 3.4.2008 myöhään illalla Suomen aikaa. Tiedote on saatavilla Indevuksen kotisivulta www.indevus.com.

Yhteyshenkilöt Orionissa:
Liisa Hurme, johtaja, Alkuperälääkkeet, puh. 050 966 2874
Pekka Kaivola, johtaja, Global Sales, puh. 050 966 3618

Orionintie 1A
02200 Espoo

Orion on eurooppalainen lääke- ja diagnostiikkayhtiö, joka painottaa liiketoiminnassaan innovatiivisten lääkehoitojen ja diagnostisten testien kehittämistä globaaleille markkinoille. Orion kehittää, valmistaa ja markkinoi ihmis- ja eläinlääkkeitä, lääkkeiden vaikuttavia aineita sekä diagnostisia testejä. Orionin asiakaspiiri koostuu pääasiassa sairaanhoidon ja terveydenhuollon palveluntuottajista ja ammattilaisista. Konsernin liikevaihto vuodelta 2007 oli 683,6 miljoonaa euroa ja konsernin palveluksessa työskenteli vuoden 2007 lopussa noin 3 170 henkilöä. Orionin osakkeet on listattu OMX Pohjoismainen Pörssi Helsingissä.