Maskiton meri -kampanja käyntiin: Kansallisaarteemme meri ja luonto kiittävät huolellista maskinhävittäjää

Orion ja John Nurmisen Säätiö muistuttavat kesän aikana suomalaisia siitä, että kertakäyttömaskit ovat ongelmajätettä. Ne kuuluvat aina roskikseen, eivät koskaan luontoon.

Kertakäyttömaski voi tuntua petollisen paperiselta.  

Oikeasti kyseessä on ongelmajäte, joka ei maadu luonnossa”, muistuttaa toimitusjohtaja Annamari Arrakoski-Engardt puhtaan Itämeren puolesta työskentelevästä John Nurmisen Säätiöstä 

Kertakäyttömaskeissa käytetään polypropeenia ja muita muovejajoten ne ovat biohajoamattomia. Luonnossa maski voi päätyä mereen tai muuhun vesistöön – ja vesieliöt saattavat takertua niihin tai syödä niitä. Vedessä polypropeeni myös hajoaa mikromuoviksi, joka kulkeutuu ravintoketjussa eteenpäin ja kerää pinnalleen ympäristömyrkkyjä.  

Poikkeustila menee ohi, maski jää luontoon 

Ajatus kertakäyttömaskien ympäristöhaittoihin pureutuvasta kampanjasta tuli Orionilta, ja John Nurmisen Säätiö lähti mielellään jalostamaan ideaayhteistyössä syntyi Maskiton meri -kampanja.  

Kampanja muistuttaa loppukevään ja kesän aikana suomalaisia siitä, että kertakäyttömaskit pitää aina laittaa roskikseen, sekajätteisiin. 

”Jos maskiasiaa ei saada kuntoon, maskien sisältämät haitalliset aineet lisääntyvät merissä ja vesistöissä”, Arrakoski-Engardt toteaa.  

Painotamme kampanjassa myös sitä, että poikkeustila on ohimenevä asiaJa kun tämä on ohi, on tärkeää, ettei meille jää painolastia ja ikävää taakkaa maskeista, joiden hajoaminen kestää miljoona vuotta. Meidän on suojeltava kansallisaarteitamme eli luontoa ja ennen kaikkea vesistöjämme. 

Kampanjan sanomaa rummutetaan kesän ajan erityisen aktiivisesti silloin, kun ihmiset oletettavasti liikkuvat paljon ja maskitkin ovat kovassa käytössä. Kampanja käynnistyy helatorstain aikaan, ja muita täsmähetkiä ovat ainakin koulujen päättäjäisviikonloppu, juhannus ja lomakauden alku kesä-heinäkuun taitteessa.  

Puhdas luonto on osa suomalaista identiteettiä 

John Nurmisen Säätiö on Maskiton meri -kampanjan suojelija, ja Orion on haastanut mukaan muita organisaatioita. Yhteistyökumppaneita on kymmenen. 

Hienoa, että niin moni on halunnut lähteä mukaan. Kumppaneina on yrityksiä, liittoja, ympäristöministeriö ja Pidä saaristo siistinä -järjestö”, kertoo Orionin viestintäjohtaja Terhi Ormio 

Yhteistyökumppanit ovat osin samoja kuin viime vuonna järjestetyssä Lääkkeetön Itämeri -kampanjassa, jossa on muistutettu vanhentuneiden ja käyttämättä jääneiden lääkkeiden oikeaoppisesta hävittämisestä: ne viedään apteekkiin, eikä niitä huuhdota esimerkiksi viemäriin.  

Myös Maskiton meri -kampanjassa lisätään tietoisuutta haitallisten aineiden vaikutuksesta mereen niin, että otetaan ihmisiä mukaan tekemään, ei syyllistetä. Tämä on asia, joka on meistä itsestämme kiinni – ei tule mitään armadaa, joka poimisi maskit luonnosta puolestammeArrakoski-Engardt sanoo.  

”Meidän kokemuksemme John Nurmisen Säätiössä on se, että puhdas luonto on vahvasti suomalaisten identiteetissä. Kun ihmiset kuulevat, mitä roska aiheuttaa luonnossa – ja omassa pihassa tai mökkirannassa – se kyllä herättää. ” 

Maskiton meri näyttää muille maille mallia 

Aina kun puhutaan Itämerestä, on hyvä ulottaa katse Suomea laajemmalleNiin myösja varsinkin, maskeista puhuttaessa: ovathan ne tulleet pandemian myötä tutuiksi kaikissa Itämeren ympärysvaltioissa ja ympäri maailman 

”En yhtään panisi pahakseni, jos tämä kampanja leviäisi muuallekin. Emme tarvitse Itämerelle yhtäkään muualta lainehtivaa maskiaja sama vesi kiertää kuitenkin koko planeettaa”, Arrakoski-Engardt toteaa. 

Eli”Saa kopioida!” 

#MEIDÄNMERI-kampanjan tavoite on saavutettu: miljoona koossa 

Terhi Ormion mukaan Maskiton meri -kampanja syventää entisestään Orionin ja John Nurmisen Säätiön kumppanuutta, joka on jatkunut vuodesta 2018.  

Orion on ollut tiiviisti mukana esimerkiksi Muumien 75-vuotisjuhlien kunniaksi käynnistetyssä #MEIDÄNMERI-kampanjassaJohn Nurmisen Säätiön ja Moomin Charactersin kampanja alkoi vuoden 2020 alkupuolella, ja koronarajoitusten takia sitä päätettiin jatkaa suunniteltua pidempään eli tämän vuoden heinäkuuhun.  

Kampanjan tavoitteena oli kerätä miljoona euroa John Nurmisen Säätiön työhön Itämeren ja sen kulttuuriperimän suojelemiseksi, ja se on jo saavutettu. Huhtikuun 2021 lopulla #MEIDÄNMERI-kampanjalaskuriin on kertynyt muutamaa kymppiä vaille 1 055 000 euroa.  

Teksti: Sanna Jäppinen

12.5.2021

 

Avainsanat: