Rimannostajat – Orionista hiilineutraali 2030

Orion on tehnyt vuosia töitä hiilijalanjäljen pienentämiseksi, ja onnistunut. Nyt on aika nostaa rimaa ja sitoutua vielä tiukempaan tavoitteeseen: hiilineutraaliuteen vuonna 2030. Rimannostajat-kampanja kertoo teoista tavoitteen takana.

Vastuun kantaminen ympäristöstä on yksi Orionin työtä ohjaavista periaatteista. Se on tavoite, jossa ei loisteta tyylipisteillä, vaan teoilla. Vastuullisuustyölle on ominaista, että parannettavaa löytyy aina. Siitä Rimannostajat-kampanja sai alkunsa.

– Me emme voi tyytyä nykytilanteeseen, kun tunnistamme, että asioita voi tehdä paremminkin. Tämä koskee erityisesti vastuullisuustyötä. Asetimme viisi vuotta sitten 75 prosentin päästövähennystavoitteen vuoteen 2025 mennessä ja onnistuimme erinomaisesti muun muassa energiatehokkuushankkeissa. Vaikka vuosi 2025 on vielä edessä, päätimme nostaa rimaa entisestään, Orionin toimitusjohtaja Timo Lappalainen kertoo.

Hiilineutraalius on tavoite, joka ei tapahdu tuolla jossain ja itsestään. Lopulta ratkaisujen ja uusien ideoiden takaa löytyy innostuneita ja motivoituneita ihmisiä.

– Orionilaiset ovat Orion. Nyt käynnistyvä kampanja on hyvä muistutus siitä, että koko Orionin henkilöstöä tarvitaan mukaan ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi. Meillä on eri toiminnoissa työskenteleviä ihmisiä, joilla on rooli hiilineutraaliuteen pääsemisessä. Minä tietysti pidän etunenässä asiaa omalla agendallani, Lappalainen sanoo.

Monet Orionin onnistumisista ovat liittyneet energiatehokkuuden parantamiseen. Sellaisia ovat esimerkiksi Oulun tehtaalla syntynyt älynväläys hönkähöyryn hyödyntämisestä ja kylmän tuottamisessa syntyvän hukkalämmön hyödyntäminen lämmön tuottamiseen Turussa.

– Tutustukaa tällä sivustolla muihinkin Orionin Rimannostajiin, Lappalainen toivoo.

Rimannostajat-sivulle kootut tarinat ovat esimerkkejä teoista, joilla on merkittävä rooli päästötavoitteisiin pääsemisessä. Meidän on kuitenkin jatkuvasti etsittävä uusia tapoja, koska teknologia kehittyy koko ajan, muistuttaa Lappalainen.

Ella Junnila vauhdittaa Orionin rimannostajia brändilähettiläänä

Orion päätti yhdistää Rimannostajat-kampanjassa voimansa korkeushypyn Suomen ennätyksen haltijan Ella Junnilan kanssa.

– Ella Junnila on hieno nuori urheilija, joka asettaa rimaa konkreettisesti jatkuvasti korkeammalle. Mielestäni hän on erinomainen keulakuva tähän kampanjaan, joka muistuttaa tavoitteellisesta tekemisestä ja kunnianhimon asettamisesta. Toivomme koko Orionin puolesta hänelle suurta menestystä EM- ja MM-kisoissa 2022, Lappalainen sanoo.

Ella Junnilan osallistumista kampanjaan ajoi oma kiinnostus ilmastonmuutoksen ratkomiseen.

– Suomalaisten yritysten kuuluu näyttää esimerkkiä ja parantaa vastuullisuustekemistään. Orionin halu nostaa rimaa ilmastotavoitteissa ja vastuun kantaminen ympäristöstä innostivat lähtemään mukaan kampanjaan. Mietin kestävyyttä paljon myös omassa arjessani, muun muassa ruokaan, energiankäyttöön, tavaroiden kulutukseen, kotimaisuuteen ja liikkumiseen liittyen, Junnila kertoo.

Riman nostaminen ei pääty tähän teemaan, lupaa toimitusjohtaja Lappalainen.

– Mietimme jatkuvasti sitä, kuinka Orion voisi nostaa rimaa kaikissa muissakin vastuullisuusohjelman teemoissa. Potilasturvallisuus, henkilöstön hyvinvointi ja eettinen toiminta ovat meille vastuullisuuden osalta ydinkysymyksiä, joiden eteen tekemästä työstä emme tingi.