Orion ja Mylan sopimukseen Stalevo®-alkuperälääkettä koskevassa patenttikiistassa

ORION OYJ PÖRSSITIEDOTE 25.7.2013 KLO 11.25 Orion Oyj ("Orion") ja Mylan Pharmaceuticals Inc. -yhtiö ("Mylan") ovat solmineet keskenään sovinto- ja lisenssisopimuksen sopiakseen oikeudenkäynnin, jossa Orion on patenttejaan puolustaakseen haastanut Mylanin oikeuteen Yhdysvalloissa Mylanin jätettyä Orionin Stalevo®-valmisteen (karbidopa/levodopa/entakaponi) geneerisiä versioita koskevan myyntilupahakemuksen.

Orion aloitti oikeudenkäynnin Mylania vastaan Yhdysvalloissa huhtikuussa 2012. Sovinto- ja lisenssisopimuksen ehtojen mukaan Mylan saa tuoda Yhdysvaltain markkinoille Stalevo-valmisteen geneeriset, annosvahvuudeltaan 12,5/50/200 mg:n; 18,75/75/200 mg:n; 25/100/200 mg:n; 31,25/125/200 mg:n; 37,5/150/200 mg:n ja 50/200/200 mg:n versiot välittömästi sopimuksen voimaanastuttua.

Edellyttäen, että tuomioistuin hyväksyy ratkaisun, oikeudenkäynti Mylania vastaan lopetetaan ja sen kohteena olevat Orionin US-patentit nrot 5,446,194, 6,500,867 ja 6,797,732 pysyvät voimassa.

Yhdysvalloissa voimassa olevan lainsäädännön mukaisesti Orion toimittaa yllä mainitun sopimuksen Yhdysvaltojen kilpailuviranomaisille (United States Federal Trade Commission ja United States Department of Justice).

Timo Lappalainen
Olli Huotari
Johtaja, Esikuntatoiminnot

Olli Huotari, johtaja, Esikuntatoiminnot

Orion on suomalainen lääkkeiden ja diagnostisten testien kehittäjä - hyvinvoinnin rakentaja, joka toimii maailmanlaajuisesti. Orion kehittää, valmistaa ja markkinoi ihmis- ja eläinlääkkeitä, lääkkeiden vaikuttavia aineita sekä diagnostisia testejä. Yhtiö panostaa jatkuvasti uusien lääkkeiden sekä hoitotapojen tutkimiseen ja kehittämiseen. Lääketutkimuksen ydinterapia-alueita ovat keskushermostolääkkeet, syöpä- ja tehohoitolääkkeet sekä inhaloitavat Easyhaler® -keuhkolääkkeet.

Orionin liikevaihto vuonna 2012 oli 980 miljoonaa euroa, ja yhtiö työllisti vuoden lopussa noin 3 500 henkilöä. Orionin A- ja B- osakkeet on listattu NASDAQ OMX Helsingissä.