Orion ja Hospira ovat allekirjoittaneet jatkosopimuksen Precedex®-yhteistyöstä

ORION OYJ PÖRSSITIEDOTE 21.10.2013 KLO 20.10 Orion Oyj ja Hospira, Inc ovat jatkaneet lisenssisopimusta koskien Precedex®-tehohoitorauhoitetta Euroopan ulkopuolisilla alueilla. Orion ja Hospira (aik. Abbott) ovat tehneet yhteistyötä vuodesta 1994. Precedex® on lääke, jonka vaikuttava aine deksmedetomidiini on Orionin kehittämä. Yhdysvaltalaisyhtiö Hospira, Inc. markkinoi ja myy tuotetta Euroopan ulkopuolella Orionin lisenssillä.

"Olemme erittäin tyytyväisiä, että pitkään jatkunut yhteistyö sai jatkoa", kommentoi Orionin Alkuperälääkkeet-tulosyksikön johtaja Liisa Hurme jatkosopimusta.

Precedex®
Deksmedetomidiini on Orionin oman lääketutkimuksen kehittämä rauhoite. Deksmedetomidiini on verrattain selektiivinen alfa2-agonisti, jonka rauhoittava vaikutus perustuu sen keskushermostovaikutuksiin. Deksmedetomidiini on markkinoilla Precedex®-nimisenä tehohoitorauhoitteena yli 30 eri maassa Euroopan ulkopuolella, muun muassa Yhdysvalloissa (vuodesta 2000 alkaen) ja Japanissa (vuodesta 2004 alkaen). Orion markkinoi deksmedetomidiinia dexdor®-nimellä EU-alueella pääsääntöisesti oman myyntiorganisaationsa kautta (vuodesta 2012 alkaen).

Hospira
Hospira, Inc. on maailman  johtava injektiolääkkeiden ja infuusioteknologioiden toimittaja, joka edistää tuotteillaan potilaiden hoidon turvallisuutta, kustannustehokkuutta ja tuottavuutta. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Yhdysvalloissa Illinoisin osavaltiossa, Lake Forestissa. Hospiralla on maailmanlaajuisesti noin 16 000 työntekijää, ja sen liikevaihto vuonna 2012 oli noin 4,1 miljardia US-dollaria.

Timo Lappalainen
    Olli Huotari
Johtaja, Esikuntatoiminnot

Liisa Hurme, johtaja, Alkuperälääkkeet-yksikkö, Orion Oyj

Orion on suomalainen lääkkeiden ja diagnostisten testien kehittäjä - hyvinvoinnin rakentaja, joka toimii maailmanlaajuisesti. Orion kehittää, valmistaa ja markkinoi ihmis- ja eläinlääkkeitä, lääkkeiden vaikuttavia aineita sekä diagnostisia testejä. Yhtiö panostaa jatkuvasti uusien lääkkeiden sekä hoitotapojen tutkimiseen ja kehittämiseen. Lääketutkimuksen ydinterapia-alueita ovat keskushermostolääkkeet, syöpä- ja tehohoitolääkkeet sekä inhaloitavat Easyhaler® -keuhkolääkkeet.

Orionin liikevaihto vuonna 2012 oli 980 miljoonaa euroa, ja yhtiö työllisti vuoden lopussa noin 3 500 henkilöä. Orionin A- ja B- osakkeet on listattu NASDAQ OMX Helsingissä.