Orion suunnittelee hakevansa myyntilupaa Easyhaler®-tuoteperheen budesonidi-formoteroli-yhdistelmävalmisteelle

ORION OYJ PÖRSSITIEDOTE 30.11.2012 KLO 13.10

Orion Oyj kehittää budesonidi-formoteroli-yhdistelmävalmistetta laajentaakseen astman ja keuhkoahtaumataudin hoitoon tarkoitettujen inhaloitavien Easyhaler®- lääkkeiden tuoteperhettä. Yhdistelmävalmisteessa budesonidi hoitaa limakalvotulehdusta ja formoteroli toimii pitkävaikutteisena, keuhkoputkia avaavana lääkeaineena.

Tämän Easyhaler-kehitysohjelman farmakokineettisissä  tutkimuksissa saatujen myönteisten tulosten perusteella Orion suunnittelee hakevansa budesonidi-formoteroli-yhdistelmävalmisteelle myyntilupaa. Tämän hetken arvioiden mukaan myyntilupahakemus Euroopassa voitaisiin jättää vuoden 2013 ensimmäisen puoliskon aikana.

Timo Lappalainen
Olli Huotari
Johtaja, Esikuntatoiminnot

Yhteyshenkilöt:
Reijo Salonen, johtaja, tutkimus ja kehitys, puh. 050 966 3647 (maanantaista 3.12.2012 alkaen)

Jari Karlson, talousjohtaja, puh. 050 966 2883

Orion on suomalainen lääkkeiden ja diagnostisten testien kehittäjä - hyvinvoinnin rakentaja, joka toimii maailmanlaajuisesti. Orion kehittää, valmistaa ja markkinoi ihmis- ja eläinlääkkeitä, lääkkeiden vaikuttavia aineita sekä diagnostisia testejä. Yhtiö panostaa jatkuvasti uusien lääkkeiden sekä hoitotapojen tutkimiseen ja kehittämiseen. Lääketutkimuksen ydinterapia-alueita ovat keskushermostolääkkeet, syöpä- ja tehohoitolääkkeet sekä inhaloitavat Easyhaler® -keuhkolääkkeet.
Orionin liikevaihto vuonna 2011 oli 918 miljoonaa euroa, ja yhtiö työllisti vuoden lopussa noin 3 400 henkilöä. Orionin A- ja B- osakkeet on listattu NASDAQ OMX Helsingissä.