Orion-yhtymä Oyj: Oriola Oy ostaa KD Tukku Oy Ab:n osakekannan

Orion-yhtymä Oyj:n tytäryhtiö Oriola Oy (Oriola) ja Kronans Droghandel Ab (KD) ovat tehneet periaatepäätökset siitä, että Oriola ostaa KD:ltä sen suomalaisen tytäryhtiön KD Tukku Oy Ab:n (KD Tukku) koko osakekannan. Kauppa tehdään kesällä 2003. Kaupan jälkeen KD Tukun liiketoiminta jatkuu Oriola-konsernin puitteissa. KD Tukun henkilökunta jatkaa yhtiön palveluksessa ja toimitusjohtaja Matti Lievonen jatkaa kaupan jälkeen KD Tukun toimitusjohtajana. Ensimmäisellä neljänneksellä 2003 Oriolan lääkejakeluosuus Suomen markkinoilla oli 37 % ja KD Tukun 23 %.

Orion Tukkukaupparyhmä
Orion-konsernin Tukkukaupparyhmään kuuluu kaksi lääkkeiden ja terveydenhuollon tuotteiden tukkukauppaan ja jakeluun keskittyvää itsenäistä yhtiötä, Oriola ja KD (Kronans Droghandel). KD toimii Ruotsissa ja Suomessa. KD on kuulunut Orion-konserniin 1.7.2002 lukien. Nykyinen omistusosuus on 69,3 %. Vuonna 2002 KD:n laskutus oli 1 738,0 Me ja liikevaihto 1 188,7 Me. Oriolan päätoiminta-alueena on Suomi ja Baltian maat. Oriolan laskutus oli 716,4 Me ja liikevaihto 384,8 Me vuonna 2002.

Kronans Droghandel
KD palvelee lääketeollisuusyrityksiä ja terveydenhuollon tuotteitten valmistajia monipuolisilla logistiikka-, varastointi- ja jakelupalveluilla. Yhtiön toiminta alkoi Ruotsissa jo vuonna 1907, ja nykyisin sen osuus Ruotsin lääkejakelusta on noin 50 %. KD:n noin 1,2 mrd. euron liikevaihdosta 93 % muodostuu lääkkeiden jakelusta ja 7 % terveydenhuollon tarvikkeiden logistiikkapalveluista apteekkeihin, sairaaloihin ja klinikoille.

Oriola
Orion on Suomen johtava lääkkeisiin ja terveydenhuollon tuotteisiin erikoistunut konserni. Sen toiseksi suurin tulosyksikkö Oriola (www.oriola.fi) keskittyy lääkejakeluun ja tukkukauppaan sekä terveydenhuollon tarvikkeiden ja laitteiden markkinointiin Suomessa ja Baltian maissa. Suomessa lääkejakelun sekä apteekkimarkkinoinnin lisäksi Oriolan markkinointiyksiköillä - Sairaalaväline, Hammasväline, Prolab, Reformi-Keskus ja Medion - on hyvä ja kattava markkina-asema. Ruotsissa Oriolalla on kasvavaa toimintaa hammasalan laite- ja välinemarkkinoijana. Oriolan markkinointiyksiköiden kasvutavoitteena onkin hyödyntää Ruotsin markkinapotentiaalia sekä KD:n Ruotsin jakelujärjestelmän palveluita.

Orion-yhtymä Oyj

Jukka Viinanen                Pauli Torkko