Orion keskeyttää deramsiklaanin faasi 3:n kliiniset tutkimukset tehon osoittauduttua riittämättömäksi

Orion Pharma on päättänyt olla jatkamatta deramsiklaani-lääkeaihion kolmannen kliinisen vaiheen potilastutkimusohjelmaa yleistyneen ahdistuneisuushäiriön hoidossa. Päätös tehtiin tähänastisten kliinisten tutkimustulosten perusteella yhdessä lääkeyhtiö Pharmacia Corporationin kanssa, joka tuli Orionin yhteistyökumppaniksi hankkeeseen kesällä 2001.

Kokonaistulokset Euroopassa ja Yhdysvalloissa tehdyistä kolmesta faasi 3:n kliinisestä osatutkimuksesta osoittivat deramsiklaanin tehon riittämättömäksi. Toinen viime syksynä valmistuneista kahdesta Euroopassa tehdystä osatutkimuksesta antoi myönteisiä tuloksia. Yhdysvalloissa sen jälkeen tehty kolmas potilastutkimus oli johtopäätösten kannalta ratkaiseva.  Prekliiniset ja varhaisempien vaiheiden kliiniset tutkimukset näyttivät deramsiklaanilla olevan anksiolyyttisiä ominaisuuksia.

Psyykkisiin sairauksiin kuuluva yleistynyt ahdistuneisuushäiriö on lääkehoidon kannalta haastava. Ihanteellista lääkehoitoa tähän esiintyvyydeltään laajaan ja suuresti alilääkittyyn sairauteen ei ole vielä onnistuttu kehittämään. Lukuisat lääkeaihiot ovat epäonnistuneet täyttämään ensilinjan ahdistuneisuuslääkkeen tavoiteominaisuudet: lääkkeen tulee olla tehokas ja sillä tulee olla mahdollisimman vähäiset ja lievät haittavaikutukset.

- Tottakai olemme pettyneet tutkimustuloksiin, myöntää Orion Pharman toimitusjohtaja Risto Miettunen.
- Tutkimusohjelma on ollut kokonaisuudessaan Orion Pharman suurimpia viimeisten 20 vuoden aikana, ja siihen oli ladattu toiveikkaita odotuksia. Nyt tiedämme, ettei deramsiklaanista ole ainakaan ahdistuneisuuslääkkeeksi. Emme kuitenkaan tunne sen kaikkia ominaisuuksia vielä. On mahdollista, että sitä kannattaisi tutkia muihinkin käyttöaiheisiin, Miettunen kertoo.

Vaikutustavaltaan deramsiklaani on selektiivinen 5-HT2-reseptoriantagonisti. Molekyylin on keksinyt unkarilainen lääkeyhtiö Egis Pharmaceuticals, jolta Orion on lisensioinut sen. Pharmacian kanssa solmimansa yhteistyösopimuksen perusteella Orion on saanut allekirjoitus- ja milestone-maksuina yhteensä noin 39 miljoonaa euroa, jotka osaltaan kompensoivat kolmannen vaiheen tutkimuksien kulupanostusta.

Orion-yhtymä Oyj

Jukka Viinanen              Risto Miettunen