Marianne Dicander Alexandersson KD:n toimitusjohtajaksi 1.7.2003

Orion-konserniin kuuluvan ruotsalaisen lääkejakelijan, Kronans Droghandelin (KD) nykyinen toimitusjohtaja Ralph Nilsson jää eläkkeelle kesäkuun lopussa 15-vuotisen toimitusjohtajakautensa jälkeen.  KD:n uudeksi toimitusjohtajaksi on nimitetty 1.7.2003 lukien diplomi-insinööri Marianne Dicander Alexandersson, 43.  Hän on tullut KD:n palvelukseen vuonna 1997, ja vuodesta 2001 lukien hän on johtanut yhtiön pääliiketoimintaa, lääkejakelua.

Orion-konsernin pääjohtaja ja KD:n hallituksen puheenjohtaja Jukka Viinanen luonnehtii valintaa helpoksi:
- Valintamenettely on ollut yksimielinen ja vaivaton. Meillä on ollut paras ehdokas omasta takaa. Marianne Dicander Alexanderssonin ansioista huomattavimpia ovat alan asiantuntemus, kyky aikaansaada tuloksia sekä näytöt kyvykkäästä johtamisesta. KD:n markkinaosuus on kasvanut viime vuosina tasaisesti ja noussut markkinajohtajan asemaan Ruotsissa.

Orion-konsernin Tukkukaupparyhmään kuuluu kaksi lääkkeiden ja terveydenhuollon tuotteiden tukkukauppaan ja jakeluun keskittyvää itsenäistä yhtiötä, Oriola ja KD (Kronans Droghandel).  KD toimii Ruotsissa ja Suomessa. KD on kuulunut Orion-konserniin 1.7.2002 lukien. Nykyinen omistusosuus on 69,3 %.  Oriolan päätoiminta-alueena on Suomi ja Baltian maat.
KD palvelee lääketeollisuusyrityksiä ja terveydenhuollon tuotteitten valmistajia monipuolisilla logistiikka-, varastointi- ja jakelupalveluilla. Yhtiön toiminta alkoi Ruotsissa jo vuonna 1907, ja nykyisin sen osuus Ruotsin lääkejakelusta on noin 50 %. KD:n noin 1,2 mrd. euron liikevaihdosta 93% muodostuu lääkkeiden jakelusta ja 7 % terveydenhuollon tarvikkeiden logistiikkapalveluista apteekkeihin, sairaaloihin ja klinikoille. KD:n Suomen-tytäryhtiön, KD Tukun osuus Suomen lääkejakelusta on noin 23 %.

Yhteyshenkilö
Pääjohtaja Jukka Viinanen, Orion-konserni, puh. 010 429 3710

Kuva
Marianne Dicander Alexanderssonista on saatavilla kuva Orion-konsernin kotisivun materiaalipankista osoitteesta www.orion.fi.

Orion-yhtymä Oyj

Jukka Viinanen          Pauli Torkko