Kosmetiikkayksikkö Noiro siirtyy Orionilta CapManin omistukseen

Orion-yhtymä Oyj ja pääomasijoitusyhtiö CapManin hallinnoimat rahastot ovat tänään allekirjoittaneet kauppasopimuksen, jolla tulosyksikkö Noiro siirtyy CapManin hallinnoimien rahastojen omistukseen lokakuun alussa. Kauppahinta on hieman yli 100 Me ja se tarkentuu vielä kaupan astuessa voimaan. Kauppaan sisältyvät Noiron ja sen tytäryhtiöiden koko liiketoiminta ja siihen liittyvät omaisuuserät.  Noiron vuoden 2002 liikevaihto oli 135,3 Me ja liikevoitto 9,8 Me.

Yrityskauppa tehdään perustettavan yhtiön lukuun ja liiketoiminta jatkuu kaupan voimaan tulon jälkeen yhtiönimellä Noiro Oy.  Noiron avainhenkilöiden omistusosuus yhtiöstä tulee olemaan noin 5-7 prosenttia. Koko noin 850 hengen henkilöstö siirtyy uuden yhtiön palvelukseen ns. vanhoina työntekijöinä. Kaupan toteutuminen edellyttää Kilpailuviraston hyväksyntää.

Orion-konsernille yrityskauppa on merkittävä strategian mukainen askel konsernirakenteen selkeyttämiseksi. Orion-konsernin toiminta keskittyy jatkossa puhtaasti lääkkeisiin ja muihin terveydenhuollon tuotteisiin. Konsernin ytimenä on lääkkeitä kehittävä ja valmistava Orion Pharma. Terveydenhuollon tukkukauppayhtiöt Oriola ja KD sekä diagnostiikkaan erikoistunut Orion Diagnostica tukevat konsernin kehittymistä.

Noiro on CapManin hallinnoimien rahastojen suurimpia yksittäisiä sijoituskohteita. Pohjoismaiden johtaviin pääomasijoittajiin kuuluvan CapManin tavoitteena on jatkaa Noiron liiketoiminnan kehittämistä ja kansainvälistämistä. Yhtiön kasvunäkymät ovat hyvät Pohjoismaissa, Venäjällä, Baltiassa ja Puolassa. CapMan arvostaa Noiron vahvaa markkina-asemaa Suomessa ja sen kansainvälisiä kasvu­mahdollisuuksia, jotka tekevät yrityksestä kiinnostavan sijoituskohteen. Vahvat tuotemerkit kuten Lumene, osaava henkilöstö ja tasaisesti kasvaneet liikevaihto ja liikevoitto luovat hyvän perustan yhtiön kehittämiselle.

Noiron toimitusjohtajana jatkaa Pekka Rautala. Hän on toiminut tehtävässä viimeiset kymmenen vuotta.

Noiro Oy:n hallituksen puheenjohtajaksi tulee Jussi Länsiö, joka on myös osakkaana uudessa yhtiössä. Muut hallituksen jäsenet ovat CapManin senior advisor Orvo Siimestö ja sijoitusjohtaja Lars Hagelstam. Yhtiön hallitusta täydennetään myöhemmin.

Orion-yhtymä Oyj

Jukka Viinanen       Jari Karlson
Pääjohtaja           Talousjohtaja

Yhteyshenkilöt Orion-yhtymä Oyj:ssä:
Pääjohtaja Jukka Viinanen, puh. 010 429 3710
Talousjohtaja Jari Karlson, puh. 010 429 2883 tai 050-429 2883

Yhteyshenkilö Noirossa:
Toimitusjohtaja Pekka Rautala, puh. 0204 877 270

Yhteyshenkilö CapManissä:
Senior advisor Orvo Siimestö, puh. 09-6155 8328 tai 040-562 0317

Lehdistötilaisuus tänään 4.9.2003 klo 10.30
Noirossa Espoon Kauklahdessa

Kutsumme tiedotusvälineet ja analyytikot tiedotustilaisuuteen

aika:
torstaina 4.9.2003 klo 10.30

paikka:
Noiron toimitilat Espoon Kauklahdessa
osoitteessa Lasikuja 2
(Helsingin seudun puhelinluettelon karttalehti 47 - CQ/77)

Noiro

Noiron tuoteohjelmaan kuuluvat kosmetiikka, hygienia- ja kampaamotuotteet sekä suurtalouksien puhdistustuotteet. Noiro on suurin alansa tutkimusta, tuotekehitystä ja valmistusta tekevä yritys Pohjoismaissa. Omien tuotemerkkien osuus liikevaihdosta on yli 80 %. Noiro edustaa mm. Wella kampaamotuotteita Suomessa.

Tuotteiston kirkkain tähti on omaan tuotekehitykseen perustuva Lumene kosmetiikkasarja, joka muodostaa Noiron liikevaihdosta reilun kolmanneksen ja viennistä lähes kaksi kolmannesta. Merkillä on yli 25 prosentin markkinaosuus Suomessa. Muita hyvin tunnettuja tuotemerkkejä ovat muiden muassa päivittäiseen hygieniaan tarkoitettu tuotesarja Herbina, selektiivisen kosmetiikan sarja Nanoel ja kampaamotuotesarja Cutrin. Suurtalouksien puhdistustuotteet valmistetaan ja markkinoidaan Farmos-tuotemerkillä. Viennin osuus Noiron liikevaihdosta on noin kolmannes ja tärkein vientimarkkina on Venäjä.

Noiro on kuulunut Orion-konserniin aina perustamisestaan saakka vuodesta 1948. Vuonna 2002 sen osuus oli Orion-konsernin liikevaihdosta 8 % ja liikevoitosta 9 %.

Noiron lukuja
1-6/2003

Liikevaihto
135,3 Me
70,5 Me
Vienti
48,4 Me
24,6 Me
Liikevoitto
9,8 Me
3,8 Me
Henkilöstö

Orion-konserni

Orion on terveydenhuoltoalan tuotteisiin erikoistunut konserni. Vuonna 1917 perustetussa yhtiössä  lääkkeet ovat toiminnan ydin. Konsernin ytimen, tulosyksikkö Orion Pharman toiminnan perustana on vahva portfolio omia innovatiivisia alkuperälääkkeitä, joita täydentävät geneeriset erikoistuotteet. Orion Pharman vahvuutena ovat myös eläinlääkkeet ja lääkeraaka-aineet. Tukkukaupat Oriola ja KD ovat Suomen ja Ruotsin johtavat lääketukkukaupat. Oriolalla on laajasti myös muiden terveydenhuollon tuotteiden markkinointia. Orion Diagnostica on erikoistunut nopeisiin taudinmääritys­testeihin. Orion-konsernin emoyhtiö on Helsingin pörssissä noteerattu Orion-yhtymä Oyj, jolla on yhteensä noin 30 000 rekisteröityä osakkeenomistajaa. Ulkomaisessa omistuksessa osakekannasta on noin 16 %.

CapMan-konserni

CapMan on Pohjoismaiden johtavia pääomasijoittajia ja erikoistunut keskisuuriin yritysjärjestelyihin (buyout) eri teollisuuden aloilla, teknologiasijoituksiin tietotekniikka- ja telekommunikaatioaloilla sekä sijoituksiin life science (terveydenhuollon) -toimialalla. CapManin palveluksessa on yhteensä noin 80 henkilöä Helsingissä, Tukholmassa ja Kööpenhaminassa. CapMan hallinnoi rahastoja, joilla on 1,703 miljardin euron pääomat. Niistä noin 527 miljoonaa euroa hallinnoi osakkuusyhtiö Access Capital Partners, joka sijoittaa eurooppalaisiin pääomarahastoihin.

Toistaiseksi CapManin hallinnoimat rahastot ovat sijoittaneet 133 pohjoismaiseen yritykseen ja irtautuneet 55 yrityksestä. Viimeisimpiä sijoituskohteita ovat suomalainen Nordkalk Oyj Abp, ruotsalainen Metallfabriken Ljunghäll AB ja tanskalainen Eco-Dan A/S. CapMan Oyj:n B-osake on listattu Helsingin pörssin päälistalla.

Tulevan Noiro Oy:n hallituksen jäsenet ja toimitusjohtaja

Jussi Länsiö
Hallituksen puheenjohtaja

Jussi Länsiö on toiminut 25 vuotta erilaisten päivittäistavara- ja kuluttajatuoteyhtiöiden johtotehtävissä. 1978-1992 hän oli Huhtamäen palveluksessa, joista 9 vuotta Jalostajan toimitusjohtajana. 1992 hän siirtyi Saksan Unileverille ja toimi Langnese-Iglon markkinointijohtajana. 1994-2003 hän toimi Hartwallin toimitusjohtajana, ja hänellä oli keskeinen rooli Hartwallin kansainvälistämisessä. Hän on toiminut usean suomalaisen pörssiyhtiön hallituksissa.

Orvo Siimestö
Hallituksen jäsen, CapManin senior advisor

Orvo Siimestö on toiminut CapManin senior advisorina huhtikuusta 2001 lähtien. Hän on myös CapManin hallituksen pitkäaikainen jäsen (1993-2001). Ennen CapManiin tuloaan Siimestö toimi mm. Leonia Corporate Bankin toimitusjohtajana ja Leonia Pankin varatoimitusjohtajan tehtävissä. Ennen kolmivuotista pankkikauttaan Siimestö työskenteli 28 vuotta teollisuudessa mm. Kone Oy:n controllerina ja Schauman- ja Ahlström-konsernien talousjohtajana.

Lars Hagelstam
Hallituksen jäsen, CapManin sijoitusjohtaja

Lars Hagelstam siirtyi CapMan Buyout-liiketoimintayksikköön vuonna 1999 investointipankki Paribas'n palveluksesta Lontoosta, missä hän työskenteli 4 vuotta. Hänellä on vahva kokemus yritysrahoituksesta ja hän on osallistunut lukuisiin yrityskauppoihin ja liiketoimintajärjestelyihin sekä Pohjoismaissa että muualla Euroopassa.

Pekka Rautala
Noiron toimitusjohtaja

Pekka Rautala toimi Noirossa erilaisissa taloushallinnon tehtävissä vuodet 1973-1993. Noiron toimitusjohtajana hän on ollut vuodesta 1993 lukien. Rautala on Teknokemian yhdistys ry:n hallituksen varapuheenjohtaja.

Jakelu:
Helsingin Pörssi

Orion-yhtymä Oyj
Konsernihallinto
Orionintie 1, 02200 Espoo

Heikki Vuonamo, viestintäjohtaja

Tiedote on luettavissa myös oheisesta linkistä.