Orionin Kronans Droghandel -osakekauppa voimaan 1.7.2002

1.7.2002 klo 13.00

Orion-yhtymä Oyj:n huhtikuussa 2002 solmima sopimus ruotsalaisen lääkejakelijan, Kronans Droghandel AB:n (KD) osake-enemmistön ostamisesta astui voimaan tänään 1.7.2002. Orionin omistukseen siirtyivät ruotsalaisen sijoitusyhtiö Ratos AB:n ja englantilaisen 3i Group Plc:n omistamat KD:n osakkeet, jotka muodostavat yhteensä 58,3 % KD:n osakekannasta. Kauppahinta on tarkentunut tällä hetkellä 59,7 miljoonaan euroon. Orion omisti yhtiöstä jo ennestään 10,6 %, joten nykyinen omistusosuus on noin 69 %. Kauppasopimuksesta kerrottiin pörssitiedotteella 12.4.2002.

Kaupan seurauksena Orion-konsernin asema Suomen ja Ruotsin lääkejakelussa vahvistuu merkittävästi. KD:n osuus Ruotsin lääkejakelusta on nyt noin 48 %. Suomessa sen osuus on noin 22 %. Orion-konserniin jo ennestään kuuluvan Oriolan markkinaosuus Suomen lääketukkukaupasta on tätä nykyä noin 37 %. Oriolalla on lääkejakelutoimintaa myös Baltian maissa sekä Suomen kautta Venäjälle suuntautuvaa pre-wholesaling-toimintaa.

Tukkukaupparyhmästä muodostuu KD-osakekaupan seurauksena Orion-konsernin suurin liiketoimintayksikkö liikevaihdolla mitattuna. Konsernin ydinliiketoimintana on lääkkeitä kehittävä ja valmistava tulosyksikkö Orion Pharma, jonka omien alkuperälääkkeiden markkinoilletuloon ja tuotto-odotuksiin konserni perustaa pitkän aikavälin strategiansa.

Oriolasta ja KD:stä muodostetaan Orion-konserniin Tukkukaupparyhmä (Wholesale & Distribution), jossa molempien yhtiöiden vahvuudet ja keskinäiset synergiat hyödynnetään mahdollisimman tehokkaasti. Oriola Oy ja Kronans Droghandel AB jatkavat toimintaansa markkinoilla itsenäisinä yhtiöinä. Tukkukaupparyhmän johtajaksi on nimitetty varatoimitusjohtaja Pauli Torkko 1.9.2002 lukien.

Orion-konserni raportoi puolivuotiskatsauksensa yhteydessä 6.8.2002 senhetkisen käsityksensä nyt ostettuihin KD:n osakkeisiin sisältyvän liikearvon (goodwill) määrästä perustuen KD:n välitilinpäätökseen 30.6.2002.