Orionin Kuopion lääketehdas jatkaa konsernin omistuksessa

ORION OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 17.8.2021 KLO 8.00

Orion Oyj ilmoitti 25.5.2021 arvioineensa konsernin Operatiivisten toimintojensa strategisia vaihtoehtoja ja päättäneensä alkaa selvittää Kuopion lääketehtaan mahdollista myymistä tai muuta järjestelyä, jossa tehdas siirtyisi Orion-konsernin ulkopuolelle.

Selvityksen seurauksena päädyttiin lopputulokseen, jossa kyseinen lääketehdas jatkaa Orion-konsernin omistuksessa.

Orionin tuotantolaitos Kuopiossa on keskittynyt nestemäisiin lääkkeisiin ja itsehoidon valmisteisiin. Tunnetuimpia niistä ovat nenäsumutteet, yskänlääkkeet ja korvatipat. Kuopion tehtaalla operatiivisissa toiminnoissa työskentelee noin 50 henkilöä. Orionin koko operatiivisissa toiminnoissa sekä laatutoiminnoissa työskentelee yhteensä 1 800 henkilöä.

Terhi Ormio
viestintäjohtaja, Orion Oyj
terhi.ormio@orion.fi

Orion on suomalainen lääkeyhtiö - hyvinvoinnin rakentaja, joka toimii maailmanlaajuisesti. Orion kehittää, valmistaa ja markkinoi ihmis- ja eläinlääkkeitä sekä lääkkeiden vaikuttavia aineita. Yhtiö panostaa jatkuvasti uusien lääkkeiden sekä hoitotapojen tutkimiseen ja kehittämiseen. Orionin lääketutkimuksen ydinterapia-alueita ovat neurologiset sairaudet, syöpäsairaudet sekä hengityselinsairaudet, joiden hoitoon Orion kehittää inhaloitavia keuhkolääkkeitä. Orionin liikevaihto vuonna 2020 oli 1 078 miljoonaa euroa, ja yhtiö työllisti vuoden lopussa noin 3 300 henkilöä. Orionin A- ja B- osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä.