Euroopan lääkeviraston eläinlääkekomitealta (CVMP) myönteinen lausunto Orion Eläinlääkkeet –yksikön Bonqat®-tuotteelle (pregabaliini)

ORION OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 17.5.2021 KLO 15.00

Euroopan lääkeviraston (EMA) eläinlääkekomitea (CVMP) on antanut myönteisen lausunnon suosittaen Orion Eläinlääkkeet –yksikön Bonqat®-tuotteen (pregabaliini) myyntiluvan myöntämistä.

Pregabaliinia suositetaan kuljetukseen ja eläinlääkärikäynteihin liittyvän ahdistuksen ja pelon lievittämiseen kissoilla. Euroopan komission odotetaan tekevän lopullisen päätöksen myyntiluvan myöntämisestä tulevien kuukausien aikana.

Pregabaliini on uusi vaikuttava aine eläimillä käytettäväksi, ja se vaikuttaa keskushermostoon vähentämällä erilaisten välittäjäaineiden (glutamaatti ja monoaminergiset välittäjäaineet) vapautumista, mikä johtaa anksiolyyttiseen eli ahdistusta lievittävään vaikutukseen.

Orion on jättänyt pregabaliinin myyntilupahakemuksen myös Yhdysvaltain lääkeviranomaiselle FDA:lle.

Niclas Lindstedt, johtaja, Orion Eläinlääkkeet, Orion Oyj

Orion on suomalainen lääkeyhtiö - hyvinvoinnin rakentaja, joka toimii maailmanlaajuisesti. Orion kehittää, valmistaa ja markkinoi ihmis- ja eläinlääkkeitä sekä lääkkeiden vaikuttavia aineita. Yhtiö panostaa jatkuvasti uusien lääkkeiden sekä hoitotapojen tutkimiseen ja kehittämiseen. Orionin lääketutkimuksen ydinterapia-alueita ovat neurologiset sairaudet, syöpäsairaudet sekä hengityselinsairaudet, joiden hoitoon Orion kehittää inhaloitavia keuhkolääkkeitä. Orionin liikevaihto vuonna 2020 oli 1 078 miljoonaa euroa, ja yhtiö työllisti vuoden lopussa noin 3 300 henkilöä. Orionin A- ja B- osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä.