Orionin tutkimusta ja tuotekehitystä koskeneet yt-neuvottelut päättyneet

ORION OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 19.10.2020 KLO 14.15

Orion ilmoitti 10.9.2020 suunnittelevansa Tutkimus ja tuotekehitys -toimintonsa strategian muuttamista ja fokusointia uudelleen. Muutoksiin liittyneet yt-neuvottelut Suomessa on saatu päätökseen ja johtavat 13 henkilön irisanomiseen.
Orionin Tutkimus ja tuotekehitys -toiminnossa toteutettavilla muutoksilla ja organisaatiouudistuksella tavoitellaan yhtiön tutkimus ja tuotekehitys -portfolion vahvistamista sekä tutkimushankkeiden nopeampaa etenemistä. Toimintoa (yli 500 henkilöä) koskevat yt-neuvottelut Suomessa − Espoossa, Turussa ja Kuopiossa ovat päättyneet. Neuvottelut koskivat Tutkimuksen ja tuotekehityksen koko henkilöstöä Suomessa kaikissa henkilöstöryhmissä.
Irtisanomisten lisäksi uudelleenjärjestelyssä henkilöstöä siirretään Tutkimus-ja tuotekehitys -toiminnosta muihin tehtäviin Orion-konsernissa.
Neuvottelujen lopputuloksena 13 työsuhdetta päättyy irtisanomiseen. Irtisanomiset on tarkoitus toteuttaa vuoden 2020 aikana.
Orion antoi alun perin 10.9.2020 yhteistoimintalain mukaisen neuvotteluesityksen toiminnan uudelleenjärjestelemisestä ja sekä mahdollisista henkilöstövähennyksistä. Neuvottelujen arvioitiin tällöin saattavan johtaa enimmillään 25 henkilön vähennyksiin.

Terhi Ormio
viestintäjohtaja, Orion Oyj
puhelin 050 966 4646
terhi.ormio@orion.fi

Orion on suomalainen lääkeyhtiö - hyvinvoinnin rakentaja, joka toimii maailmanlaajuisesti. Orion kehittää, valmistaa ja markkinoi ihmis- ja eläinlääkkeitä sekä lääkkeiden vaikuttavia aineita. Yhtiö panostaa jatkuvasti uusien lääkkeiden sekä hoitotapojen tutkimiseen ja kehittämiseen. Orionin lääketutkimuksen ydinterapia-alueita ovat neurologiset sairaudet, syöpäsairaudet, suomalaisen tautiperimän harvinaissairaudet sekä hengityselinsairaudet, joiden hoitoon Orion kehittää inhaloitavia Easyhaler®-keuhkolääkkeitä. Orionin liikevaihto vuonna 2019 oli 1 051 miljoonaa euroa, ja yhtiö työllisti vuoden lopussa noin 3 300 henkilöä. Orionin A- ja B- osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä.