Orion investoi Turun tuotantolaitoksiinsa 17 miljoonaa euroa

ORION OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 10.11.2020 KLO 8.30

Orion uudistaa Turun lääketehdastaan investoimalla syöpälääkkeiden uuteen pakkauslinjaan sekä laajentamalla voidevalmistuksen osastoaan. Lisäksi yhtiö rakennuttaa tehtaan yhteyteen uuden puhdasvesijärjestelmän ja aluelämpökeskuksen. Yhteensä 17 miljoonan euron investoinnit vastaavat Turussa valmistettavien tuotteiden kasvavaan kysyntään.

Orionin Turun tehtaalla valmistetaan sytostaattisia syöpälääkkeitä, joita myydään maailmanlaajuisesti. Investointien avulla tehtaan syöpälääkkeiden osastoa uudistetaan niin, että valmistusketjuun lisätään tölkkilinjojen rinnalle läpipainopakkauslinja.

Myös tehtaan voide- ja liuososaston tuotanto on kasvanut vuosien ajan, ja nyt tuotantotiloja laajennetaan sekä modernisoidaan. Osastolla valmistetaan perus- ja lääkkeellisiä voiteita. Siellä tuotetaan kansainvälisille markkinoille myös voide- ja nestemäisiä eläinlääkkeitä, joiden tuotantomäärien odotetaan kasvavan lähitulevaisuudessa uusien tuotelanseerausten myötä.

”Investointien perustana on ennen kaikkea kasvun mahdollistaminen kysynnän lisääntyessä. Tila ja kapasiteetti alkoivat tulla tehtaalla vastaan, ja myös tekniikkaa korvataan uudemmalla. Uusilla syöpälääkepakkauksilla vastaamme asiakkaiden toiveisiin ja lääkeviranomaisten tuleviin vaatimuksiin eri puolilla maailmaa”, kertoo Orionin operatiivisten toimintojen johtaja Liisa Hurme.

Turun lääketehtaan uusi aluelämpökeskus on puolestaan osa Orionin energiahankekokonaisuutta. Hanke tähtää merkittäviin säästöihin energiankäytössä sekä 75 prosentin vähennyksiin kasvihuonepäästöissä vuoteen 2025 mennessä.

Kaikissa uudistuksissa työt ovat jo lähteneet liikkeelle, ja uuden rakentaminen alkaa nyt marraskuussa. Hankkeita toteuttavilla urakoitsijoilla investoinnit työllistävät täyspäiväisesti yli 50 henkilöä. Kaiken kaikkiaan Orion työllistää Turussa yhteensä noin 700 henkilöä, joista yli 400 työskentelee tuotannossa.

Orion valmistaa itse kaikki patenttisuojaamansa alkuperälääkkeet ja valtaosin myös niiden raaka-aineet Suomessa. Viime vuosina Orion on investoinut Suomeen merkittävästi.

”Viiden viime vuoden aikana olemme investoineet tuotantolaitoksiimme Suomessa yhteensä noin 160 miljoonaa euroa”, Liisa Hurme toteaa. Yhteisöverojen maksajana Suomessa vuodelta 2019 Orion sijoittui kymmenen suurimman joukkoon noin 50 miljoonalla eurolla.

Lisätietoja: Yhteyshenkilö medialle:
Liisa Hurme
Johtaja, Operatiiviset toiminnot, Orion Oyj
puhelin 050 966 2874
liisa.hurme@orion.fi
Terhi Ormio
Viestintäjohtaja, Orion Oyj
puhelin 050 966 4646
terhi.ormio@orion.fi

Orion on suomalainen lääkeyhtiö - hyvinvoinnin rakentaja, joka toimii maailmanlaajuisesti. Orion kehittää, valmistaa ja markkinoi ihmis- ja eläinlääkkeitä sekä lääkkeiden vaikuttavia aineita. Yhtiö panostaa jatkuvasti uusien lääkkeiden sekä hoitotapojen tutkimiseen ja kehittämiseen. Orionin lääketutkimuksen ydinterapia-alueita ovat neurologiset sairaudet, syöpäsairaudet, suomalaisen tautiperimän harvinaissairaudet sekä hengityselinsairaudet, joiden hoitoon Orion kehittää inhaloitavia Easyhaler®-keuhkolääkkeitä. Orionin liikevaihto vuonna 2019 oli 1 051 miljoonaa euroa, ja yhtiö työllisti vuoden lopussa noin 3 300 henkilöä. Orionin A- ja B- osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä.