Orion Oyj ja Fifth Corner Inc. yhdistävät voimansa löytääkseen ratkaisuja eturauhassyöpää sairastavien miesten elämänlaadun parantamiseksi

Orion Oyj Lehdistötiedote 4.1.2019 klo 9.00

Orion Oyj, maailmanlaajuisesti toimiva suomalainen lääkeyritys, ja Fifth Corner Inc., suomalainen start-up, joka kehittää skaalattavia digitaalisia valmennusratkaisuja, ovat käynnistäneet yhteisen tutkimusprojektin, jonka tavoitteena on auttaa eturauhassyöpää sairastavia potilaita hallitsemaan vakavan sairautensa aiheuttamaa stressiä. Tutkimuksen erityinen tavoite on tuottaa uusia ideoita ja keinoja potilaan elämänlaadun parantamiseksi ja sen ymmärtämiseksi, miten potilaiden kokemaa fyysistä ja henkistä stressiä voidaan lievittää.

"Orion Oyj:n ja Fifth Corner Inc:in yhteistyö alkoi innovaatiohaasteesta, jonka Orion toteutti yhdessä Verticalin kanssa 2018. Yhteistyön lopullinen tavoite on auttaa potilaita elämään niin aktiivista, normaalia ja onnellista elämää kuin mahdollista. Jotta emme tekisi hätiköityjä johtopäätöksiä ja ennen kuin alamme kehittää ratkaisuja, haluamme ymmärtää millaisia eturauhassyöpäpotilaat ovat. Kunnioitamme potilaita yksilöinä ja haluamme luoda ratkaisuja nimenomaan heidän unelmiaan ja tarpeitaan varten", kertoo Satu Ahomäki, Orionin kaupallisten toimintojen johtaja.

Eturauhassyöpä on toiseksi yleisin syöpä miehillä. Se etenee yleensä hitaasti ja useimmat potilaat paranevat siitä. Potilas voi toisin sanoen sairastaa hyvin pitkään ja kokea sekä fyysistä että henkistä stressiä hoidon eri vaiheissa. Joissakin tapauksissa voi lääketieteellisen arvion perusteella olla parasta vain seurata syövän tilannetta ilman hoitoa, koska taudin eteneminen on niin hidasta. Tutkimus on kuitenkin osoittanut, että tällainen lähestymistapa voi olla potilaalle hoitojakin stressaavampi. Tutkimus on myös osoittanut, että potilaat kokevat enemmän ahdistusta ja masennusta hoidon jälkeen kuin sen aikana. On selvää, että eturauhassyöpäpotilaat tarvitsevat tukea oli ennuste tai hoitosuunnitelma mikä hyvänsä.

Satu Ahomäki, johtaja, kaupalliset toiminnot, Orion Oyj

www.orion.fi

Orion on suomalainen lääkeyhtiö - hyvinvoinnin rakentaja, joka toimii maailmanlaajuisesti. Orion kehittää, valmistaa ja markkinoi ihmis- ja eläinlääkkeitä ja lääkkeiden vaikuttavia aineita. Yhtiö panostaa jatkuvasti uusien lääkkeiden sekä hoitotapojen tutkimiseen ja kehittämiseen. Orionin lääketutkimuksen ydinterapia-alueita ovat keskushermostosairaudet, syöpäsairaudet sekä hengityselinsairaudet, joiden hoitoon Orion kehittää inhaloitavia Easyhaler®-keuhkolääkkeitä. Orionin liikevaihto vuonna 2017 oli 1 034 miljoonaa euroa, ja yhtiö työllisti vuoden lopussa noin 3200 henkilöä. Orionin A- ja B-osakkeet on listattu NASDAQ Helsingissä.