Orion ja Propeller Health ryhtyvät kumppaneiksi tuodakseen uusia digitaalisia lääkkeitä astma- ja keuhkoahtaumapotilaille

Orion Oyj Lehdistötiedote 11.2.2019 klo 16.00

Orion Oyj ja johtava digitaalisiin hoitomenetelmiin keskittynyt Propeller Health ilmoittivat tänään yhteistyöstä astman ja keuhkoahtaumataudin hoitoon tarkoitettujen Easyhaler® inhalaattoreiden yhdistämiseksi Propellerin digitaalisten lääkkeiden alustaan.

Kumppanuus laajentaa myös Propellerin läsnäoloa Euroopassa, jossa Orion jo palvelee potilaita lukuisissa maissa. Propellerin alusta kattaa tällä hetkellä yli 90 prosenttia markkinoilla olevista inhaloitavista astma- ja keuhkoahtaumatautilääkkeistä.

Orionin nykyiset Easyhaler®-tuotteet yhdistetään Propellerin digitaalisten lääkkeiden alustaan pienen erikoisvalmisteisen anturin avulla. Tämän sopimuksen myötä yhteistyössä kehitettävä anturi kiinnittyy inhalaattoriin ja luo yhteyden mobiilisovellukseen. Propeller seuraa automaattisesti lääkkeen käyttöä ja antaa henkilökohtaista palautetta ja tietoja, jotka auttavat potilaita ja heidän lääkäreitään hoitamaan ja lievittämään oireita.

Vuonna 2019 aloitettavan anturin kehittämisen jälkeen toteutetaan kliiniset tutkimukset sekä mahdolliset vaikuttavuustietoja koskevat projektit ja laajempi kaupallistaminen.

"Easyhaler®-tuotteiden yhdistäminen Propellerin digitaaliseen alustaan mahdollistaa potilaillemme ja heidän lääkäreilleen uuden tavan parantaa Easyhaler®-tuotteiden käyttökokemusta ja potilaiden sitoutumista hoitoon", kertoo Satu Ahomäki, Orionin Kaupallisten toimintojen johtaja.

Olemme innoissamme, että voimme vähentää astman ja keuhkoahtaumataudin aiheuttamaa taakkaa Easyhaler®-laitteeseemme yhdistetyn digitaalisen ratkaisun avulla."

"Potilaat ja heidän lääkärinsä odottavat innolla lääkkeitä, jotka digitaalisin keinoin parantavat heidän hoitojaan ja elämänlaatuaan", toteaa David Van Sickle, Propeller Healthin toimitusjohtaja ja yksi sen perustajista. "Yhteistyö Orionin kanssa on merkittävä askel, jolla vähennetään kroonisista hengityselinsairauksista kärsivien potilaiden taakkaa ympäri maailmaa."

Orion
Orion on suomalainen lääkeyhtiö - hyvinvoinnin rakentaja, joka toimii maailmanlaajuisesti. Orion kehittää, valmistaa ja markkinoi ihmis- ja eläinlääkkeitä sekä lääkkeiden vaikuttavia aineita. Yhtiö panostaa jatkuvasti uusien lääkkeiden sekä hoitotapojen tutkimiseen ja kehittämiseen. Orionin lääketutkimuksen ydinterapia-alueita ovat keskushermostosairaudet, syöpäsairaudet sekä hengityselinsairaudet, joiden hoitoon Orion kehittää inhaloitavia Easyhaler®-keuhkolääkkeitä. Orionin liikevaihto vuonna 2018 oli 977 miljoonaa euroa, ja yhtiö työllisti vuoden lopussa noin 3 200 henkilöä. Orionin A- ja B- osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoja osoitteesta www.orion.fi.

Propeller Health
Propeller Health on johtava digitaalisiin hoitomenetelmiin keskittynyt yritys, joka on erikoistunut mitattavasti parempien lääkkeiden kehitykseen ja kaupallistamiseen. Propeller kehittää tuotteita, jotka hoitavat tehokkaammin kroonisia hengityselinsairauksia ja parantavat potilaiden hoitotuloksia yhdistettävyyden, analytiikan ja digitaalisen kumppanisovelluksen avulla. Propellerin alustaa käyttävät potilaat, lääkärit ja terveydenhuollon organisaatiot Yhdysvalloissa, Euroopassa ja Aasiassa. Propeller Health on ResMedin (NYSE: RMD, ASX: RMD) kokonaan omistama tytäryhtiö. Lisätietoja osoitteesta www.propellerhealth.com.

Lisätietoja:

Satu Ahomäki