Palohälytys Fermionin Hangon tehtaalla aamulla - ei henkilö- tai ympäristövahinkoja

ORION OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 10.3.2018 KLO 12.40

Orionin tytäryrityksen Fermion Oy:n tehtaalla Hangossa tapahtui lauantaiaamuna tolueenin syttymisestä aiheutunut humahdus, joka aiheutti palohälytyksen.

Humahduksen aiheuttama paine purkautui tehdasrakennuksen sisälle sekä sen ulkopuolelle höyrypilvenä, joka  oli tolueeni- ja vesihöyryä. Pelastuslaitokselta tuli paikalle useita pelastusyksiköitä. Valtatien 25 liikenne katkaistiin hetkeksi.

Tehtaanjohtajan Martti Mikkolan kanssa tehdyn tilannearvion jälkeen pelastuslaitos totesi vaaran olevan ohi ja yksiköt poistuivat paikalta klo 9.00. Tapahtumasta ei aiheutunut henkilövahinkoja eikä vaikutuksia ympäristölle. Materiaalivahingot jäivät vähäisiksi. Tapahtumiin johtaneiden syiden yksityiskohtainen tutkiminen on aloitettu ja tehtaan toiminta jatkuu muilta osin normaalisti.

Fermion valmistaa vaikuttavat aineet Orionin omiin alkuperälääkkeisiin ja joihinkin geneerisiin valmisteisiin.  Fermion valmistaa ja myy lääkeaineita myös muille lääkeyhtiöille maailmanlaajuisesti.

Lisätietoja:
Arto Toivonen
Toimitusohtaja, Fermion Oyj

Orion on suomalainen lääkeyhtiö - hyvinvoinnin rakentaja, joka toimii maailmanlaajuisesti. Orion kehittää, valmistaa ja markkinoi ihmis- ja eläinlääkkeitä, lääkkeiden vaikuttavia aineita sekä diagnostisia testejä. Yhtiö panostaa jatkuvasti uusien lääkkeiden sekä hoitotapojen tutkimiseen ja kehittämiseen. Orionin lääketutkimuksen ydinterapia-alueita ovat keskushermostosairaudet, syöpäsairaudet sekä hengityselinsairaudet, joiden hoitoon Orion kehittää inhaloitavia Easyhaler®-keuhkolääkkeitä. Orionin liikevaihto vuonna 2017 oli 1 085 miljoonaa euroa, ja yhtiö työllisti vuoden lopussa noin 3 500 henkilöä. Orionin A- ja B- osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä.