Tutkimus- ja tuotekehitysjohtaja Reijo Salosesta vuoden 2017 teknologiajohtaja

LEHDISTÖTIEDOTE 27.1.2017 KLO 8.30

Vuoden 2017 teknologiajohtajiksi on valittu Orionin lääketutkimus- ja tuotekehitysjohtaja Reijo Salonen sekä Gold&Green Foods Oy:n perustaja ja teknologiajohtaja Reetta Kivelä. CTO (Chief Technology Officer) -tunnustuspalkinnon jakaa Suomen teknologiajohtajien yhteisö CTO-Forum, yhteistyössä teknologia- ja innovaatiokeskus Tekesin ja Pohjoismaiden johtavan innovaatiokonsultointiyrityksen Spinversen kanssa.

Palkinto jaetaan vuosittain tunnustuksena teknologiajohtajalle, joka on työllään vaikuttanut yrityksensä teknologiakyvykkyyteen ja kasvumahdollisuuksiin, toimii inspiroivana johtajana sekä vaikuttaa aktiivisesti yhteiskunnallisissa verkostoissa. Tunnustuspalkinnon saajan valitsee Suomen teknologiavaikuttajista koostuva tuomaristo. Vuoden teknologiajohtajan valinnassa painotettiin tänä vuonna erityisesti yrityksiä, joilla yhteiskunnallinen vaikutus on suuri.

Jo vuodesta 2010 jaettu tunnustuspalkinto päätyi sekä suuryritykselle että pk-yritykselle. Suuryrityksistä Orion keräsi tuomariston suosion, sillä sen vaikutus Suomen lääketutkimukseen ja -kehitykseen on ollut huomattava. Orion kehittää, valmistaa ja markkinoi ihmis- ja eläinlääkkeitä, lääkkeiden vaikuttavia aineita sekä diagnostisia testejä ja sillä on selvä markkinajohtajan asema Suomessa.

Reijo Salosen valintaan vuoden teknologiajohtajaksi vaikutti CTO-tuomariston mukaan Salosen vankka kokemus sekä laaja verkosto, mitkä olivat osaltaan vaikuttamassa Orionin liiketoiminnan ja tuloksen myönteiseen kehittymiseen - puhumattakaan uusien lääkkeiden positiivisista vaikutuksista ihmiskunnalle.

"Orionin tutkimus- ja kehitystyön tilanne oli haastava 10 vuotta sitten ja yritys oli jäämässä jälkeen kansainvälisistä lääkealan jäteistä. Salosen johdolla koko T&K-osaston kulttuuri muutettiin avoimeksi, läpinäkyväksi ja innostuneeksi tutkimus- ja kehitystyötä kohtaan. Organisaatiomuutoksen myötä saavutettiin avoimet innovaatiot mahdollistava T&K. Samaan aikaan kun Orionin sisäiset resurssit kohdistettiin juuri sen kilpailuetua tuottavaan toimintaan, pystyttiin muihin alueisiin keskittyvää tutkimustyötä ulkoistamaan ja tekemään yhteistyöprojekteina globaalilla tasolla. Laajan yhteistyöverkoston avulla Orionin resurssit ja osaaminen kasvoivat.

Yhtenä esimerkkinä T&K-osaston saavutuksista on yhdessä Bayerin kanssa kehitettävä uudenlainen eturauhassyöpälääke, joka valittiin myös Kemianteollisuuden Innovaatiopalkinnon viiden finalistin joukkoon vuonna 2016. Orionin tavoitteena on saada lääke markkinoille vuonna 2019" CTO-forumin tuomaristo perustelee.

"Tämä on hieno tunnustus siitä, mitä R&D-organisaatiossamme yhdessä olemme saavuttaneet. Olemme tehneet paljon töitä kulttuurin muuttamiseen ja nyt näemme sen tuottaneen tulosta innovatiivisten tuotteiden kehityksessä. Viimeisen 10 vuoden aikana olemme pystyneet luomaan innovaatioista projekteja ja partneruuksia, ja on mahtavaa, että kehittymisemme on huomattu laajemminkin. Orionilla on pitkä ja menestyksekäs 100-vuotinen historia. Aikaansaamamme vankan tuotekehitysputken myötä voimme olla ylpeitä arvokkaasta yrityksestämme myös tulevaisuudessa", Salonen kommentoi.

"Orionin taloudellinen ja tutkimuksellinen kehitys on ollut vailla vertaa viimeisen 10 vuoden aikana, ja Gold&Green Foodsin tuotteet tuovat helpotusta suurempaan globaaliin haasteeseen eli lihantuotannon aiheuttamiin ympäristö-ongelmiin. Tuomariston mielestä molempien yritysten liiketoiminta yhdistää tärkeät teknologiset ja yhteiskunnalliset ulottuvuudet. Salonen ja Kivelä ovat molemmat osoittaneet panoksensa niin yrityksilleen kuin yhteiskunnalliselle verkostolleen", tiivistää tuomariston puheenjohtaja Harri Kerminen.

CTO-Forum
CTO-Forum on Suomen teknologiajohtajien yhteisö, joka kokoaa Suomen eri yritysten innovaatio- ja teknologiajohtajat verkostoitumaan, keskustelemaan ja jakamaan ideoita yli toimialarajojen. CTO-Forumin tavoitteena on kasvattaa yritysten ja teknologiajohtajien tekemän työn arvostusta ja tunnettuutta. CTO-Forumin järjestää ja tunnustuspalkinnon jakaa yhteistyössä Tekes ja Spinverse.

Lisätietoja: www.ctoforum.fi.

Reijo Salonen
SVP, Pharmaceutical R&D,
Chief Medical Officer

reijo.salonen@orionpharma.com
050 966 3647

Kuva: Reijo Salonen (http://www.orion.fi/globalassets/pictures/Reijo_Salonen.jpg)

Kuva palkituista: Reijo Salonen ja Reetta Kivelä (http://www.orion.fi/globalassets/pictures/Reijo_Salonen_and_Reetta_Kivela.jpg)

Orion on suomalainen lääkeyhtiö - hyvinvoinnin rakentaja, joka toimii maailmanlaajuisesti. Orion kehittää, valmistaa ja markkinoi ihmis- ja eläinlääkkeitä, lääkkeiden vaikuttavia aineita sekä diagnostisia testejä. Yhtiö panostaa jatkuvasti uusien lääkkeiden sekä hoitotapojen tutkimiseen ja kehittämiseen. Orionin lääketutkimuksen ydinterapia-alueita ovat keskushermostosairaudet, syöpäsairaudet sekä hengityselinsairaudet, joiden hoitoon Orion kehittää inhaloitavia Easyhaler®-keuhkolääkkeitä. Orionin liikevaihto vuonna 2015 oli 1 016 miljoonaa euroa, ja yhtiö työllisti vuoden lopussa noin 3 400 henkilöä. Orionin A- ja B- osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Vuonna 1917 perustettu Orion viettää satavuotisjuhlavuottaan vuonna 2017.