Orion suunnittelee hakevansa myyntilupaa Easyhaler®-tuoteperheen salmeteroli-flutikasoni-yhdistelmävalmisteelle

LEHDISTÖTIEDOTE 21.12.2016 KLO 8.30

Orion Oyj on saanut Easyhaler®-tuoteperheen salmeteroli-flutikasoni-yhdistelmävalmisteella tehdyissä farmakokineettisissä tutkimuksissa myönteisiä tuloksia, joiden perusteella yhtiö suunnittelee hakevansa tuotteelle myyntilupaa Euroopassa. Tämän hetken arvion mukaan myyntilupahakemus Euroopassa voitaisiin jättää vuoden 2017 ensimmäisen puoliskon aikana.

Orion on kehittänyt salmeteroli-flutikasoni-yhdistelmävalmistetta laajentaakseen astman ja keuhkoahtaumataudin hoitoon tarkoitettujen inhaloitavien Easyhaler®-lääkkeiden tuoteperhettä. Yhdistelmävalmisteessa flutikasoni hoitaa limakalvotulehdusta ja salmeteroli toimii pitkävaikutteisena, keuhkoputkia avaavana lääkeaineena.

"Olemme erittäin tyytyväisiä saatuihin myönteisiin tuloksiin haastavalla kehitysalueella. Salmeteroli-flutikasoni-yhdistelmävalmiste tulee vahvistamaan Orionin Easyhaler®-tuoteperhettä, joka tajoaa samaa inhalaattoriteknologiaa hyödyntäen monipuolisia hoitovaihtoehtoja astman ja keuhkoahtaumataudin hoitoon", toteaa Orionin tutkimus- ja kehitysjohtaja Reijo Salonen.

Easyhaler on Orionin kehittämä, kuivajauhemuotoisia lääkkeitä annosteleva inhalaattori. Orion on kehittänyt Easyhaleriin sopivia kuivajauhemuotoisia lääkkeitä useista tunnetuista geneerisistä vaikuttavista aineista (salbutamoli, beklometasoni, budesonidi, formoteroli), joita käytetään astman ja keuhkoahtaumataudin hoitoon. Uusin myyntiluvan saanut tuote on budesonide-formoteroli-yhdistelmävalmiste, joka on lanseerattu useassa Euroopan maassa.

Orion
Orion on suomalainen lääkkeiden ja diagnostisten testien kehittäjä - hyvinvoinnin rakentaja, joka toimii maailmanlaajuisesti. Orion kehittää, valmistaa ja markkinoi ihmis- ja eläinlääkkeitä, lääkkeiden vaikuttavia aineita sekä diagnostisia testejä. Yhtiö panostaa jatkuvasti uusien lääkkeiden sekä hoitotapojen tutkimiseen ja kehittämiseen. Orionin lääketutkimuksen ydinterapia-alueita ovat keskushermostosairaudet, syöpäsairaudet sekä hengityselinsairaudet, joiden hoitoon Orion kehittää inhaloitavia Easyhaler®-keuhkolääkkeitä.

Orionin liikevaihto vuonna 2015 oli 1 016 miljoonaa euroa, ja yhtiö työllisti vuoden lopussa noin 3 400 henkilöä. Orionin A- ja B- osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä.

Lisätietoja antaa:
Reijo Salonen, tutkimus- ja kehitysjohtaja, puh. +358 50 966 3647

Yhteyshenkilö sijoittajille:
Tuukka Hirvonen, viestintäpäällikkö, sijoittajasuhteet ja talousviestintä, puh. +358 50 966 2721

Orionintie 1 A, 02101 Espoo
Twitter: @OrionPharma & @OrionCorpIR