Orionin Burana-Caps -pakkauksissa ei ole havaittu muita kapseleita

Lehdistötiedote 25.11.2015 klo 12.55

Orionin Burana-Caps -pakkauksissa  ei ole havaittu muita kapseleita.  Orion veti kuitenkin erityisenä varotoimena Burana-Caps 400 mg-kapselit pois käyttäjiltä 24.11.2015. Syynä ovat yksittäiset havainnot kapseleiden sekoittumisesta Orionin sopimusvalmistajan Catalentin Ranskan tehtaan tuotannossa. Havainnot eivät liity Orionin Burana-Capsiin, vaan muihin tehtaalla valmistettuihin kapseleihin. Orionille ei tule muita tuotteita tältä tehtaalta.

Poikkeavat kapselit on havaittu sopimusvalmistajan omassa laadunvarmistuksessa. Kyse on tehtaan tuotannossa tapahtuneessa kapseleiden sekoittumisesta, tehtaalla valmistettavien tuotteiden kesken.

Kapseleiden sekoittuminen  ei liity Orionin Burana-Caps -kapseleihin. Kapselit pakataan Orionin omalla tehtaalla Salossa. Salon pakkauslinjalla tapahtuvassa jatkuvassa automaattisessa valvonnassa ei ole havaittu muita kapseleita. Orionille ei ole myöskään palautettu yhtään pakkausta, jossa olisi muita kapseleita.

Orionin takaisinveto koskee vain Burana-Caps -kapseleita, eikä liity muihin Burana-tuoteperheen tuotteisiin. Orionille ei tule muita tuotteita Catalentin Ranskan tehtaalta.

Burana-Caps -kapselit kunnossa

"Burana-Caps pakkauksissa ei ole havaittu muita kapseleita. Kapseleiden laatu on kunnossa.  Potilasturvallisuuden varmistamiseksi vedimme kuitenkin erityisenä varotoimena kaikki Burana-Caps -valmisteet pois lääkkeiden käyttäjiltä - sopimusvalmistajamme tuotannossa havaittujen poikkeamien  vuoksi", kommentoi  Orionin laatujohtaja  Päivi Järvelä.

Burana-Caps 400 mg kapseli on punainen, soikea, pehmeä  liivatekapseli, joka sisältää kirkasta viskoosia nestettä. Kapselin pituus on noin 15 mm ja leveys on noin 10 mm. Kapselissa on merkintä BURANA. Kapselin ja pakkauksen kuvat löytyvät  Orionin verkkosivuilta osoitteesta www.orion.fi. Mahdolliset muut kapselit voi ihmissilmä hyvin erottaa väriltään, muodoltaan, kooltaan tai merkinnöiltään Burana-Caps-kapseleista.

Orion on raportoinut tapauksen Suomen lääkeviranomaiselle Fimealle ja toimii tiiviissä yhteistyössä sen kanssa.

Burana-Caps 30 kapselin pakkausBurana-Caps kapseli

Lisätietoa: