Riippumattomat analyysitulokset osoittavat Orionin DeviSol-valmisteen vaatimusten mukaiseksi

Lehdistötiedote 30.10.2012 klo 13.30

Orion tutkitutti saman erän kuin Itä-Suomen yliopiston D-vitamiinitutkimuksessa.

Viime viikolla julkisuutta tiedotusvälineissä saaneen Itä-Suomen yliopiston tutkimuksen mukaan Orionin DeviSol-valmisteen D-vitamiinipitoisuus vastasi vain 77-prosenttisesti pakkausselosteessa ilmoitettua määrää. Tulos osui kuitenkin tutkimuksen virhemarginaaliin.

Orion kyseenalaistaa Itä-Suomen yliopiston D-vitamiinivalmisteiden pitoisuusmäärityksiä analysoineen tutkimuksen tulokset ja käytetyn tutkimusmenetelmän Orionin DeviSol-valmisteen osalta.

Orion on teetättänyt samasta DeviSol-tuotteen valmistuserästä ulkopuolisessa tutkimuslaboratoriossa uudet riippumattomat analyysit, jotka valmistuivat eilen. Tämän vakiintuneen tutkimusmenetelmän mukaan tehdyn analyysin tulokset osoittavat kyseisen DeviSol-tuote-erän D-vitamiinipitoisuuden vaatimusten mukaiseksi.

Tutkimuslaboratorion saama D3-vitamiinipitoisuustulos esimerkiksi DeviSol 20 mikrog-tabletista oli 22,4 mikrogrammaa/tabletti eli 112 prosenttia pakkausselosteessa mainitusta määrästä.

DeviSol-tuotteet tutkitaan säännöllisesti akkreditoiduissa tutkimuslaboratorioissa. Kaikkien näiden analyysien tulokset ovat osoittaneet tuotteen ja sen D-vitamiinipitoisuuden vaatimusten mukaiseksi.

Orion haluaa korostaa aiemmin julkaistua kantaansa siitä, että DeviSol täyttää tuotteelle asetetut laatuvaatimukset, ja tuotteen käyttöä voi jatkaa entiseen tapaan.

Harri Ikäläinen, Laatujohtaja, Orion Oyj
puhelin +358 50 966 2473

www.orion.fi

Orion on suomalainen lääkkeiden ja diagnostisten testien kehittäjä - hyvinvoinnin rakentaja, joka toimii maailmanlaajuisesti. Orion kehittää, valmistaa ja markkinoi ihmis- ja eläinlääkkeitä, lääkkeiden vaikuttavia aineita ja diagnostisia tuotteita. Yritys kehittää jatkuvasti uusia lääkkeitä ja hoitomuotoja. Lääketutkimuksen ydinterapia-alueita ovat keskushermostolääkkeet, syöpä- ja tehohoitolääkkeet sekä Easyhaler® -keuhkolääkkeet.

Orionin liikevaihto vuonna 2011 oli 918 miljoonaa euroa, ja yrityksellä on noin 3400 työntekijää. Orionin A- ja B-osakkeilla tehdään kauppaa NASDAQ OMX Helsingissä.