Orionin oikeudet Paclical® Vet (paklitakseli) -lääkkeeseen laajenivat Euroopan laajuisiksi

Orion Oyj:n Eläinlääkkeet-yksikkö sai eilen solmitulla uudella lisenssisopimuksella entistä laajemmat markkinointioikeudet koirille kehitteillä olevaan Paclical® Vet (paklitakseli) -syöpälääkkeeseen ruotsalaiselta Oasmia Pharmaceutical AB:ltä. Kun maaliskuussa 2008 solmittu sopimus antoi Orionille oikeudet myydä ja markkinoida tuotetta Pohjoismaissa ja eräissä itäisen Euroopan maissa, uusi sopimus laajensi markkinointioikeudet kattamaan koko Euroopan. Jo loppuvuonna 2007 Orion solmi Oasmian kanssa markkinointisopimuksen, joka koskee munasarjasyövän hoitoon kehitteillä olevaa Paclicalia, jossa myös on vaikuttavana aineena paklitakseli.

Paclical Vet sopii erinomaisesti Orionin eläinlääketuotteistoon ja strategiaan, jossa painottuu yhtiön pyrkimys Euroopan laajuiseen toimintaan ja innovatiivisuus. Paclical Vet on Oasmian kehittämä uudentyyppinen nanopartikkeliformulaatio paklitakselista. Oasmia on parhaillaan tekemässä sillä laajaa tutkimusohjelmaa koirien mastosytooman hoitoon. Mastosytooma on pahanlaatuinen ihosyöpä, jota nykyisin hoidetaan pääasiassa kirurgian keinoin. Ihmiskäyttöön tarkoitetulla Paclical-lääkkeellä puolestaan ovat meneillään laajat kolmannen kliinisen vaiheen tutkimukset munasarjasyövän hoitona. Oasmia vastaa Paclical Vetin kliinisestä kehityksestä, rekisteröinneistä ja valmistuksesta. Jos lääke saa myyntilupia, se on ensimmäinen ja myös varsin innovatiivinen eläinkäyttöön indisoitu syövän lääkehoito.

Uuden Paclical Vet -sopimuksen mukaan Orion on sitoutunut maksamaan Oasmialle yhteensä noin 8 milj. EUR, josta allekirjoituksen yhteydessä 3,25 milj. EUR ja myöhemmin tuotteen myyntilupiin ja myyntimäärien kehitykseen liittyviä ehdollisia etappimaksuja. Orion maksaa Oasmialle myös rojalteja mahdollisista myyntituotoista.

Paclical®
Paclical® on uudentyyppinen, nanopartikkeliformulaatioon perustuva vesiliukoinen ja liuotteeton valmistemuoto paklitakselista, joka on syövän hoidossa käytetty tunnettu solumyrkky. Paclicalin ainutlaatuiset ominaisuudet perustuvat Oasmian kehittämään nanotekniseen miselliformulaatioon XR-17, jolla on kansainvälinen patenttisuoja. Uuden teknologian ansiosta paklitakseli on formulaatiossa hydrofiilinen. Potilas ei tarvitse esilääkitystä, infuusioaika on lyhyt ja liuoksen sisältämät äärimmäisen pienet, noin 25 nanometrin nanopartikkelit helpottavat infusointia.

Yhteyshenkilö Orionissa:
Satu Ahomäki, Johtaja, Eläinlääkkeet, puh. 050 966 7616

Orionintie 1A
02200 Espoo

Orion on eurooppalainen lääke- ja diagnostiikkayhtiö, joka painottaa liiketoiminnassaan innovatiivisten lääkehoitojen ja diagnostisten testien kehittämistä globaaleille markkinoille. Orion kehittää, valmistaa ja markkinoi ihmis- ja eläinlääkkeitä, lääkkeiden vaikuttavia aineita sekä diagnostisia testejä. Orionin asiakaspiiri koostuu pääasiassa sairaanhoidon ja terveydenhuollon palveluntuottajista ja ammattilaisista. Konsernin liikevaihto vuodelta 2007 oli 683,6 miljoonaa euroa ja konsernin palveluksessa työskenteli vuoden 2007 lopussa noin 3 170 henkilöä. Orionin osakkeet on listattu Nasdaq OMX Pohjoismainen Pörssi Helsingissä.