Oriola ostaa sairaalatarvikkeiden markkinointiyhtiön Ruotsissa

Meteko on 1968 perustettu sairaalatarvikkeita markkinoiva yhtiö. Noin 10 henkilöä työllistävän Metekon liikevaihto vuonna 2005 oli 27 miljoonaa Ruotsin kruunua ja tulos oli voitollinen. Kauppahintaa ei julkisteta. Sopimus astuu voimaan 1.6.2006.

Metekon merkittävin edustus on yhdysvaltalaisen Teleflexin Rüsch -tuotemerkin alla valmistettavat ja myytävät tuotteet. Oriolalla on Rüsch-tuotteiden edustus myös Suomessa, Tanskassa, Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Yrityskaupalla Oriola vahvistaa terveydenhuollon kaupan toimintaansa Ruotsissa ja syventää yhteistyötä maailmanlaajuisesti merkittävän Teleflex Medicalin kanssa. Metekon muita edustuksia ovat Extrudan imuletkustot, Pajunk-anestesianeulat ja GKE sterilointi-indikaattorit. Yhtiön toimipiste sijaitsee Tukholman eteläpuolella. Meteko Instrument AB:hen liitetään Oriolan sairaalatarvike­markkinointi Ruotsissa kesän 2006 aikana.

Oriola on osa heinäkuussa 2006 Orion-konsernin jakautumisesta syntyvää ja Helsingin Pörssiin listattavaa Oriola-KD Oyj:tä. Oriola-KD muodostuu jakautuvan Orion-konsernin Tukkukaupparyhmän yhtiöistä Oriola Oy:stä ja Kronans Droghandel AB:sta tytäryhtiöineen. Oriola-KD:n toiminta jakautuu kahteen liiketoimintasegmenttiin: Lääkkeiden jakeluun ja kauppaan sekä Terveydenhuollon ja hammashoidon kauppaan. Lääkkeiden jakelun ja kaupan laskutus vuonna 2005 oli 2,1 miljardia euroa ja Terveydenhuollon ja hammashoidon kaupan laskutus oli 267 miljoonaa euroa.

Lisätietoja:

Eero Hautaniemi, toimitusjohtaja