Orion Pharma ja Pfizer laajentavat eläinlääkeyhteistyötään

Orionin Pharman ja Pfizerin tänään 8.4.2005 allekirjoittama eläimille tarkoitettujen rauhoitteiden ja kivunhoitotuotteiden kehitys- ja markkinointiyhteistyötä koskeva sopimus antaa merkittävät mahdollisuudet Orion Pharma Eläinlääkkeiden liikevaihdon kasvattamiseen.

Sopimus sekä syventää että laajentaa yhtiöiden välistä jo olemassa olevaa vahvaa kumppanuussuhdetta rauhoitteiden ja kivunhoidon alalla. Pfizer on markkinoinut aiempien, jo vuosia voimassa olleiden sopimusten nojalla Orion Pharman eläinrauhoitetuoteperhettä sekä USA:ssa että useimmissa Euroopan maissa. Tuoteperheeseen kuuluvat Orionin omiin keksintöihin perustuvat ja kehittämät tuotteet Domosedan®, Domitor® ja Antisedan®. Uuden sopimuksen myötä Pfizerin näitä tuotteita koskeva markkinointialue laajenee uusille suurille markkina-alueille, kuten Kiinaan, Thaimaahan, Lähi-itään ja Etelä-Amerikkaan.

Eläinlääkkeet -yksikön johtaja Timo Lappalainen arvioi, että Orion Pharman Eläinlääkkeiden eli Animal Health -liiketoiminta-alueen liikevaihto tulee kasvamaan selvästi arvioitua markkinoiden keskikasvua nopeammin. Orion Pharma on puolestaan ollut Pfizer Animal Health -tuotteiden markkinointi- ja myyntikumppani Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa, ja näitä markkinoita koskevaa lisenssiä on nyt jatkettu tämän sopimuksen osana.

Orion Pharman ja Pfizerin yhteistyö käsittää myös Domosedan- ja Domitor-tuotteiden jatkokehityksen. Ensin mainittu tuote on hevosille ja muille isokokoisille eläimille tarkoitettu rauhoite, kun taas jälkimmäistä käytetään koirille ja muille lemmikeille. Orion Pharma on jo tehnyt valmistelevan työn näiden uusien tuotekandidaattien osalta, ja yhteistyö koskee projektien kliinistä kehitysvaihetta.

Vuonna 2004 Eläinlääkkeiden liikevaihto kasvoi 30 % edellisestä vuodesta ja oli noin 11 %  Orion Pharman 514,3 miljoonan euron kokonaisliikevaihdosta.

Pfizer on maailman johtava eläinlääkeyhtiö, ja sen liikevaihto vuonna 2004 oli 1,95 miljardia Yhdysvaltain dollaria (1,56 miljardia euroa).

Lisätietoja antaa:

Orion Oyj Orion Pharma
Varatoimitusjohtaja Timo Lappalainen, puh. +358 10 429 3692
sähköposti timo.lappalainen@orionpharma.com

Pfizer Animal Health
Robert Fauteux, Director, Communications and Public affairs, puh. + 1 212 573-3079
sähköposti  robert.j.fauteux@pfizer.com

Orion Pharma
Orion Pharma on pohjoiseurooppalainen, Orion-konsernin tutkimusta ja tuotekehitystä tekevä lääkeyksikkö, joka kehittää lääkekeksintöjä maailmanlaajuisille markkinoille. Orion Pharman liiketoiminta-alueita ovat alkuperälääkkeet, erityistuotteet, eläinlääkkeet ja Fermion (lääkeaineet). Orion Pharman tutkimuksen ja tuotekehityksen ja tuotestrategian ydinalueita ovat keskushermostosairaudet, sydänsairaudet ja tehohoito sekä hormonaaliset ja urologiset hoidot. Kumppanuussuhteet ja verkostoituminen ovat yhä tärkeämpiä arvoketjun joka osassa - sekä tutkimuksessa ja tuotekehityksessä että kansainvälisille markkinoille pyrkimisessä.

Tiedotteen julkaisija:

puh. +358 10 4291