Pohjoismaiden nykyaikaisin pesuainetehdas käyttöön Turussa. Farmoksen liuostehtaan laajennusosa valmis

Orion-yhtymä Oyj Noiroon kuuluvan, suurtalouksien puhdistusaineita valmistavan Farmoksen liuostehtaan laajennus Turussa on valmistunut. Noiro investoi liuosmuotoisia pesu- ja puhdistusaineita valmistavaan tehdaslaajennukseen kaikkiaan 3,5 miljoonaa euroa. Liuostehtaalla vietetään uudisrakennuksen avajaisia 8. lokakuuta. Uudisrakennuksen myötä Farmos-ryhmä keskittää kaiken tuotantonsa Turkuun. Liuostehtaan lisäksi alueella on myös pesujauhe- ja aerosolitehdas.

Uudistettu liuostehdas valmistaa suurkuluttajille puhdistus- ja desinfiointiaineita sekä teollisuuskemikaaleja. Farmoksen asiakaskunta koostuu korkeaa puhtaus- ja hygieniatasoa vaativien toimialojen yrityksistä, kuten elintarviketeollisuus, suurkeittiöt ja ravintolat, siivouspalveluyritykset, pesulateollisuus sekä metalli- ja puunjalostusteollisuus. Lisäksi Farmos valmistaa kotitalouksillekin tuttuja Serto ja Erisan-pyykinpesuaineita.

Laajennus lisää liuostehtaan kapasiteettia noin 40 %. Uuden rakennuksen kerrosala on 1 800 m2 ja tilavuus 7 600 m3. Valmistusprosessin ohjaus, valvonta ja raportointi on nykyaikaistettu automaattisella prosessinohjausjärjestelmällä. Uudisrakentamisen jatkoksi tehtaalla saneerataan parhaillaan vanhempia prosessi-, laboratorio- ja toimistotiloja.

Toiminnot keskittämällä Farmos lisää tuotannon, varastoinnin ja markkinoinnin tehokkuutta sekä kannattavuutta. Laajennuksella on myös työllistävä vaikutus. Nykyisin
Farmoksen palveluksessa on 150 henkilöä tuotekehitys-, tuotanto-, varastointi-, logistiikka- ja asiakaspalveluosastoilla.

Farmoksen valmistamat tuotteet toimitetaan kotimaahan ja vientimarkkinoille Raisiossa sijaitsevan modernin keskusvaraston  kautta. Toimitusten kokonaisvolyymi oli vuonna 2001 noin 17 000 tonnia.

Tiedotustilaisuus tiedotusvälineille tänään 8.10.2002 klo 13.00 Farmoksen tehtailla osoitteessa Tengströminkatu 6, 20360 Turku.

Yhteyshenkilöt:

Pekka Rautala, Noiron toimitusjohtaja, puh. 020 4877 270 tai 0400 410 304
Juha Saarinen, markkinointijohtaja, Farmos,  puh. 020 4877 807 tai 040 513 9473
Klas Stendahl, tuotantojohtaja, Farmos, puh. 020 4877 711 tai 040 731 2050

Kuvamateriaalia:

Seuraavat kuvat ovat saatavilla sähköisenä Orion-konsernin kotisivuilta sekä Lehtikuva Oy:stä

Kuva 1: Farmoksen tehdaslaajennus valmistui vanhan tehtaan yhteyteen kesällä 2002.

Kuva 2: Farmoksen tunnetuin tuote lienee Serto, joka on vanhin suomalainen markkinoilla oleva pesujauhemerkki. Kuvassa uuteen laajennusosaan sijoittuva pakkauslinja.

Kuva 3: Turun tehtailla on valmistettu Serto® -tuotteita jo 40 vuoden ajan yksityisille kuluttajille sekä suurkuluttajille ammattikäyttöön.

Farmos

Farmos on Orion Yhtymä Oyj Noiroon kuuluva markkinointiyksikkö, joka valmistaa ja markkinoi suurkuluttajille suunnattuja puhdistus-, desinfiointi- ja teollisuuskemikaaleja. Farmos on tämän sektorin tuotteiden suurin valmistaja Suomessa. Puhtaus on Farmoksessa toiminnan ydin,  "Iso asia". Oikein suunniteltu ja toteutettu puhtaus parantaa tehokkuutta, lisää taloudellisuutta ja luo ympärilleen turvallisuutta.

Kosmetiikka- ja hygieniatuotteisiin erikoistuneen Noiron liikevaihto v. 2001 oli 125 milj. euroa ja sen palveluksessa on 860 henkilöä.