Orion Pharma investoi lääketutkimukseen ja -kehitykseen Turussa.

Orion-konsernin ydinliiketoiminta Orion Pharma laajentaa lääketutkimuksen ja - kehityksen toimitilojaan Turussa. Orion Pharman Turun-lääketehtaan alueella käynnistyy lähiviikkoina noin 12 milj. euron (noin 70 milj. mk:n) investointihanke. Hankkeeseen sisältyy nykyisten, ahtaiksi käyneiden tutkimustilojen yhteyteen rakennettava, kokonaisalaltaan noin 6600 m2:n laajennusosa, johon tulee lisää työ- ja aputiloja muun muassa keskushermosto- ja hormonifarmakologian tutkimukselle, farmaseuttiselle ja analyyttiselle tuotekehitykselle, kliiniselle kehitykselle sekä synteettisen kemian ja yleisfarmakologian osastoille. Tilat varustetaan modernein laboratoriojärjestelmin ja -välinein. Tuotekehityksen tiloihin liittyy erityistilojen laajennus hormonaalisten tutkimusvalmisteiden tuotantoon. Lisäksi nykyiset tilat saneerataan v. 2003. Uusien toimitilojen valmistuttua keväällä 2002 Orion Pharman Turun lääketutkimuksella ja -kehityksellä on nykyistä paremmat edellytykset tehostaa uusien lääkeaineiden keksintötoimintaa sekä kehitysprojektien läpimenoa sekä lisätä henkilöresursseja.

Uudisrakennuksen on suunnitellut Arkkitehtitoimisto Sigge Oy.

Orion Pharman lääketutkimus ja -kehitys kohdistuu keskushermosto- ja sydänsairauksiin, hormonihoitoihin ja hengitystiesairauksiin. Yhteensä yli 850 henkilön tutkimusorganisaatiosta Turussa työskentelee noin 200 henkilöä. Turun tutkimuskeskus keskittyy keskushermostosairauksien ja hormonihoitojen lääketutkimukseen ja -kehitykseen. Orion Pharman tutkimuksen päätoimipaikalla Espoossa otettiin vuosi sitten käyttöön lääketutkimuksen tilat yli kaksinkertaistanut laajennusosa. Orion Pharmalla on tutkimustoimintaa myös Kuopion-tehtaallaan. Ensimmäinen ulkomainen lääketutkimuksen tukikohta on parhaillaan perusteilla Englannin Nottinghamiin.

Yhteyshenkilöt Orion Pharmassa:
Antti Haapalinna
, johtaja, keskushermosto- ja hormonitutkimus ja toksikologia,
puh. 010-429 7670 tai 040-564 1716
Esa Heinonen
, johtaja, prekliininen ja kliininen tutkimus,
puh. 010-429 4302 tai 040-559 0647

Orion-yhtymä Oyj Orion Pharma