Orion Pharma Eläinlääkkeet vahvistaa markkinoitaan Pohjoismaissa

Orion-yhtymä Oyj Orion Pharman ja Pfizer Inc:n eläinlääkintäyksiköt ovat solmineet markkinointisopimuksen, jolla Pfizerin koko eläinlääketuotteiston myynti- ja markkinointi-oikeudet Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa siirtyvät Orion Pharmalle maaliskuun 2000 kuluessa.

Sopimuksen seurauksena Orion Pharma Eläinlääkkeet -yksikön tuotevalikoima kasvaa ja monipuolistuu Pohjoismaissa. Pfizerilta Orion Pharman markkinoinnin piiriin siirtyvään tuotteistoon sisältyy monipuolinen valikoima sekä tuotanto- että seuraeläimille tarkoitettuja lääkkeitä. Pfizer Animal Health markkinoi eläinvalmisteensa Suomessa. Pfizerin eläinlääkemarkkinoinnin palveluksessa Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa olevat parisenkymmentä henkilöä siirtyvät Orion Pharma Eläinlääkkeiden palvelukseen.

Orion Pharma Eläinlääkkeet vahvistaa asemiaan Pohjoismaissa eläinlääkkeiden valmistajana ja markkinoijana. Pfizer-tuotteet lisäävät Orion Pharman Eläinlääkkeet -yksikön liikevaihtoa vuositasolla noin 10 milj. euroa (62 Mmk).

Pohjoismainen laajennus avaa Orion Pharmalle entistä kattavamman markkinan. Tuotevalikoiman monipuolistuminen ja jo markkinoilla olevien valmisteiden saatavuuden turvaaminen, hyödyttää ennen kaikkea pohjoismaista eläinlääkäriä. Suomalaisena ja vahvistettuna Orion Pharma, eläinlääkkeiden kehittäjä ja valmistaja, pystyy entistä paremmin panostamaan tuotekehitykseen ja uusien valmisteiden hankintaan pohjoismaisiin tarpeisiin.

Orion Pharma Eläinlääkkeet
Orion-konserniin kuuluvan, lääkkeitä kehittävän ja valmistavan Orion Pharman eläinlääkintäyksikkö kehittää ja markkinoi eläinlääkkeitä sekä tuotantoeläimille että seuraeläimille kotimaahan ja kansainvälisille markkinoille. Orion Pharman osuus Suomen eläinlääkemarkkinoista on jo pitkään ollut noin puolet. Suomessa Orion Pharmalla on tarjolla laaja eläinlääkevalikoima, joka perustuu sekä omiin että lisenssillä myytäviin valmisteisiin. Eläinlääkkeet-yksikön liikevaihto vuonna 1999 oli 198 milj.mk ja viennin osuus kasvoi edellisvuodesta 16,6 % ja oli yli puolet eläinlääkkeiden liikevaihdosta.

Eläinrauhoitteet Domitor ja Domosedan sekä vastavaikuttaja Antisedan
perustuvat Orion Pharman molekyylikeksintöihin
Orion Pharman kehittämään, yhtiön omiin molekyylikeksintöihin perustuvaan DDA-tuoteperheeseen sisältyy kolme tuotetta: suurille eläimille tarkoitettu rauhoite Domosedan® (detomidiini), pieneläinrauhoite Domitor® (medetomidiini) ja vastavaikuttaja-aine Antisedan® (atipametsoli). Domosedanilla ja Domitorilla eläinlääkäri saa eläinpotilaansa nopeasti ja turvallisesti rauhoitetuksi tutkimusten ja toimenpiteiden ajaksi. Antisedan puolestaan on Domitorin vastavaikuttaja-aine, jonka vaikutuksesta pieneläinpotilas virkoaa toimenpiteiden jälkeen kotiinlähtökuntoon nopeasti ja turvallisesti. Aineiden suosio kasvaa eläinlääkäreiden käytössä tasaiseen tahtiin laajalti eri puolilla maailmaa.