Siirry pääsisältöön

Orionin Paula Rytilä: Kaakkois-Aasian ja Tyynenmeren lääkemarkkinoilla tarvitaan startup-asennetta

Harva suomalainen tietää, että Orion on vahva vientiyritys, jonka myynnistä 70 prosenttia tulee ulkomailta. Uusin maantieteellinen kasvu tulee Kaakkois-Aasian ja Tyynenmeren alueelta, jossa yhtiön myynti- ja markkinointiorganisaatiota vetää Paula Rytilä.
8.12.2022 Teksti / Raimo Autio Kuvaus / Suvi Sievilä
Paula Rytilä.jpg

Orion tarjoaa henkilöstölleen mahdollisuutta työkiertoon. Kun Paula Rytilä kuuli tilaisuudesta siirtyä kahdeksi vuodeksi APAC-alueen (Kaakkois-Aasia ja Tyynenmeren alue) johtajaksi, hän innostui asiasta heti. Rytilä tuntee Orionin toiminnan ja tuotteet hyvin, joten myynnin ja markkinoinnin vetovastuu kokonaan uudessa ympäristössä kuulosti hienolta haasteelta.  

Paula Rytilä on peruskoulutukseltaan keuhkosairauksiin ja allergologiaan erikoistunut lääkäri, joka aloitti uransa julkisessa terveydenhuollossa ja tutkimustyössä. Hänellä oli oma tutkimusryhmä, dosentuuri ja professorin arvonimi. Lääketeollisuuden puolelle Rytilä siirtyi vuonna 2007, kun hän aloitti Orionissa lääketieteellisenä johtajana. 

Toimintaa alueella viidessä maassa

Orionin tuotteita on ollut saatavilla APAC-alueella jo pitkään. Aiemmin tuotteiden myynnistä ja markkinoinnista vastasivat partneriyritykset, joille aikoinaan lisensioituja myyntilupia Orion kotiuttaa nyt itselleen. Keväällä 2020 Orion perusti tytäryhtiöt Thaimaahan, Singaporeen ja Malesiaan sekä vuoden 2022 alussa Australiaan ja Uuteen-Seelantiin. 

Orion tunnetaan APAC-alueella parhaiten Parkinsonin taudin hoitoon kehitetyistä alkuperälääkkeistä. Lisäksi tuotevalikoimaan kuuluu useita geneerisiä reseptilääkkeitä. Vuonna 2023 Kaakkois-Aasian markkinoille lanseerataan Orionin kuivajauheinhalaattoriperhe astman ja keuhkoahtaumataudin hoitoon. 

Orionilla on APAC-alueella lähes 50 hengen myynti- ja markkinointiorganisaatio, joka tuntee hyvin alueen eri maiden paikalliset olosuhteet. Kullakin tytäryhtiöllä on omat maajohtajat, joiden esimiehenä Paula Rytilä toimii. 

”Saamme paikallisten orionilaisten kautta hyvää ensikäden tietoa, kun suunnittelemme uusien tuotteiden lanseerausta APAC-alueen markkinoille.” 

”Pidämme kunniahimoisten kasvutavoitteiden rinnalla hyvää huolta myös omasta henkilöstöstä. Kaikki työntekijämme ovat saaneet Orionin Code of Conduct -opastuksen. Suomalaista vastuullista toimintatapaa selvästi arvostetaan.” 

Orionin arvot Arvostamme toisiamme, tavoittelemme parasta ja rakennamme huomista ohjaavatkin orionilaisten toimintaa myös uusilla mantereilla. 

130 miljoonaa potentiaalista asiakasta

APAC-alueen lääkemarkkina on vahvassa kasvussa. Väestö vanhenee, ja kohentuneen talouden ansiosta yhteiskunnilla on myös varaa hankkia aiempaa enemmän lääkkeitä.  

Orionin kattaman APAC-alueen viidessä maassa asuu yhteensä yli 130 miljoonaa ihmistä, joten myyntipotentiaalia lääkkeille ainakin riittää.  

Kasvavat lääkemarkkinat kiinnostavat monia, ja Orion kilpailee alueella kaikkien isojen kansainvälisten lääkeyritysten kanssa. Lisäksi esimerkiksi Thaimaassa ja Malesiassa on useita paikallisia lääkevalmistajia, jotka tuovat markkinoille lähinnä geneerisiä lääkkeitä. Myös intialaiset ja kiinalaiset lääkealan yritykset ovat aktiivisia. 

”Orion on APAC-alueen lääkemarkkinoilla haastajan asemassa, ja se näkyy henkilöstön vahvana haluna kasvattaa liiketoimintaa. Australian maajohtajamme totesikin juuri, että hän kokee olevansa startup-yrittäjä, jolla on 105 vuotta vanha yritys taustalla.” 

Orionin APAC-alueen liiketoiminta tukee omalta osaltaan yrityksen strategista kasvutavoitetta, jonka mukaan yhtiö tavoittelee 1,5 miljardin euron liikevaihtoa vuoteen 2025 mennessä. 

Asiakkaina terveydenhuoltoalan ammattilaiset

Orionin asiakkaita APAC-alueella ovat terveydenhoitoalan ammattilaiset, jotka työskentelevät julkisissa sairaaloissa tai yksityisillä lääkäriasemilla. Thaimaassa, Malesiassa ja Singaporessa on paljon terveysturismia, joka tuo myös lääkemarkkinaan oman erityispiirteensä. 

Julkisella puolella lääkkeet hankitaan yleensä tiukkojen kilpailutuksien kautta, joiden keskeisenä kriteerinä on hinta. Yksityisen puolen lääkäriasemat ottavat mielellään valikoimiinsa alkuperälääkkeitä, joita he suosittelevat asiakkailleen. 

Orion mielletään APAC-alueella laadukkaana ja vastuullisena suomalaisena toimijana, jolla on vahvaa lääkealan osaamista. 

Kaikki APAC-alueella myytävät Orionin lääkkeet valmistetaan tällä hetkellä Suomessa, joten tuotantoketju on vahvasti omissa käsissä. Tuotteet toimitetaan potilaille osaavien logistiikkakumppaneiden ja paikallisten jakelijoiden kautta. 

Singapore on hyvä tukikohta

Paula Rytilä tekee töitä Singaporesta käsin.  

”Singapore on ulkomaalaiselle hyvä tukikohta, jossa kaikki puhuvat englantia. Täältä on helppo organisoida APAC-alueen toimintaa, koska olemme käytännössä samalla aikavyöhykkeellä.” 

”Myös aviomieheni pystyy tekemään täältä käsin etätöitä suomalaiselle työnantajalleen ja asiakkailleen. Olimme molemmat innoissamme, kun kuulimme mahdollisuudesta muuttaa tänne.” 

Vapaa-aikanaan Rytilä harrastaa uintia ja tennistä, mihin on asunnon lähellä hyvät mahdollisuudet. Lisäksi päivittäisistä joogaharjoituksista tulee tarvittavaa mentaalipuolen energiaa. Singaporessa voi tutustua monipuolisesti myös aasialaiseen ruokakulttuuriin, mikä onnistuu helpoiten paikallisissa hawker centereissä, joissa toimii monta edullista ravintolaa yhdessä. 

”Suosittelen työkiertoa kaikille, jos työnantaja vain tarjoaa sellaista mahdollisuutta. Itse koen saaneeni täällä töihin ihan uutta virtaa. Startup-mentaliteetti kannustaa koko porukkaa. Täällä pystyn yhdistämään oman Orion-osaamiseni paikallisen kulttuurin toimintatapoihin.  
On hienoa edistää ihmisten terveyttä innostuneen tiimin kanssa.” 

Paula Rytilän motto: Think positive!