Ruokavalio

Terveellinen ja monipuolinen ruokavalio on hyväksi aivoterveydelle. Monipuolinen ruokavalio auttaa myös painonpudotuksessa ja saa mielen virkeäksi.

Ruokavaliolla voi vaikuttaa moniin aivoverenkiertohäiriöiden riskitekijöihin ja niiden kehittymiseen. Aivojen kannalta terveellistä ruokaa ovat kasvikset, marjat, hedelmät, kuidut, täysjyvävilja ja kala. Kalaa suositellaan syömään kahdesti viikossa.

Ravinnon määrä ja laatu vaikuttavat sydän- ja verisuonitautien riskiin. Kulutukseen nähden liiallinen energiansaanti johtaa varastorasvan kertymiseen ja painon nousuun.

Runsas kovien rasvojen nauttiminen sekä vähäinen kalan ja kasvisten käyttö lisäävät valtimotaudin ja siten aivoverenkiertohäiriöiden riskiä.

Nauti monipuolisesti kasviksia, marjoja, hedelmiä ja kuituja. Vältä kovia rasvoja.

Runsasta suolan käyttöä kannattaa välttää, sillä se kohottaa verenpainetta ja aivoinfarktin riskiä. Kovia eli tyydyttyneitä eläinperäisiä rasvoja tulisi välttää ja suosia pehmeitä tyydyttymättömiä kasvirasvoja.

Kovia rasvoja on esimerkiksi voissa, juustoissa, rasvaisessa lihassa ja lihajalosteissa. Aivot tarvitsevat omega-rasvahappoja, mutta jos energiantarve täyttyy kovista rasvoista, niiden saanti voi jäädä riittämättömäksi. Omega-3-rasvoja saat esimerkiksi pähkinöistä, siemenistä ja avokadosta sekä kalasta.
Kannattaa välttää myös piilorasvaa leivonnaisissa, karkeissa, sipseissä, makkaroissa, juustoissa ja rasvaisissa maitotuotteissa. Pizzat ja einesruoat ovat yleensä rasvapommeja.

Pieni herkuttelu silloin tällöin ei ole haitaksi, jos varsinaisia aivoverenkiertohäiriöiden riskitekijöitä ei ole. Mikäli olet jo sairastanut aivoverenkiertohäiriön, saat lääkäriltäsi tarkemmat ohjeet siitä, kuinka tarkkaa dieettiä sinun tulisi noudattaa. Esimerkiksi rasvan tai sokerin määrää voi tällöin olla syytä tarkkailla entistä valppaammin.

Monipuolinen ravinto ylläpitää terveyttä ja toimintakykyä.

Ruokaa tulisi nauttia kohtuullisia annoksia suhteessa energiankulutukseen. Terveellinen ruokavalio kuuluu pysyviin tavoitteisiin, ei vain kertaluonteiseen laihdutuskuuriin. Tällöin aivotkin voivat paremmin.

Ruokailuun keskittyminen ja annosten nauttiminen hitaasti ja hyvässä seurassa voi myös auttaa siihen, ettei tule syötyä liikaa. Hotkimista kannattaa välttää muutoinkin aivoverenkiertohäiriön jälkeen, mikäli nielemisessä on ongelmia. Ruokailutilanteet tulisi rauhoittaa ja ruokaa voi olla tarpeen hienontaa tai soseuttaa nielemisen helpottamiseksi.

Säännöllinen ateriarytmi on hyvän arjen perusta. Kun nauttii monipuolisia aterioita riittävän usein, ei näläntunne pääse vaivaamaan, eikä epäterveellisiin valintoihin lipsu niin helposti. Kuitu ja kasvikset pitävät pidempään kylläisenä ja niissä on vähemmän energiaa painokiloa kohti.

Valkoista viljaa sisältäviä tuotteita, kuten pullaa ja vaaleaa leipää, sekä runsaasti sokeria sisältäviä tuotteita kuten makeisia ja virvoitusjuomia kannattaa välttää. Niissä ei ole juuri ravintoarvoa, mutta paljon kaloreita.

Kategoriat: